Kroymans houdt Amerikaanse leegverkoop op AutoRAI

2009/02/24 door Bas in EVENT
Bron: www.autoblog.nl

Eind vorig jaar werd bekend dat importeur Kroymans stopt met de import van Amerikaanse modellen. Zoals toen ook al aangegeven zal Kroymans de laatste modellen uit de voorraad met grote kortingen verkopen. Nu is bekend geworden dat dit op de AutoRAI zal gebeuren.

Vanaf 1 tot en met 12 april kun je bijvoorbeeld een Cadillac Escalade aanschaffen met twintigduizend euro korting. Kroymans zet de prijzen van Cadillac, Hummer en Corvette tijdens de AutoRAI flink op scherp. De Corvette Competition start met een prijskaartje van iets onder de ton. De Hummer H3 op grijs kenteken mag straks weg voor rond de 32.000 euro.

Cadillac heeft ook een RAI-primeurje namelijk de Hybride Escalade in Nederland. Dit model heeft een two mode hybride aandrijflijn. Deze combinatie van elektro- en verbrandingsmotor levert voor de Escalade in de stad een brandstofbesparing op van meer dan vijftig procent. Met de Escalade Hybrid is Cadillac de eerste fabrikant die in dit segment two mode hybride techniek levert. Volgens de Amerikanen volgen BMW en Mercedes pas over enige tijd.

Amerikaanse merken aantrekkelijker dan ooit

* Vele luxe, comfort en rijplezier tegen scherpe tarieven bij Cadillac
* Cadillac Escalade Hybrid voor het eerst in Nederland
* Nederlandse primeur met Corvette ZR1
* Corvette biedt onovertroffen PK/Euro verhouding
* HUMMER neemt veel vooroordelen weg

BREUKELEN – Een gunstiger moment om een Cadillac, Corvette of HUMMER aan te schaffen is vrijwel ondenkbaar. De drie meest aansprekende Amerikaanse merken van autogigant GM komen naar de Amsterdamse AutoRAI, die van 1 tot 12 april wordt gehouden, met een aantal zeer aantrekkelijke modellen. Aantrekkelijk qua onderscheidend vermogen EN qua prijs.

Wie voor een model van één van de drie merken kiest, weet zeker dat hij niet onopgemerkt door het verkeer zal gaan. Cadillac valt op door zijn eigentijdse styling, de uitermate bruikbare Corvette doet hetzelfde door zijn enorme prestatiepotentieel en HUMMER onderscheidt zich door ongeëvenaarde 4×4 capaciteiten en een geheel eigen identiteit.

Er zijn echter meer redenen te verzinnen om een auto van een van de drie merken aan te schaffen. De Nederlandse importeur, onderdeel van Kroymans Corporation, biedt drie jaar garantie op Cadillac en Corvette en vier jaar garantie op HUMMER, als ook ongekend scherpe aanschafprijzen. Afhankelijk van het model, kan het klantenvoordeel oplopen tot maar liefst 20.000 euro. Dat maakt het bijna mogelijk om twee auto’s voor de prijs van één aan te schaffen.

BLS

Cadillac heeft vrijwel zijn volledige gamma op de Amsterdamse beursvloer staan. De Cadillac BLS sedan en wagon zijn vooral voor de zakelijke rijder aantrekkelijke alternatieven voor de gevestigde orde. Zij combineren een onderscheidend vermogen met heel veel luxe. De BLS Business biedt bijvoorbeeld zaken als airconditioning, cruise control, lichtmetalen wielen en een 175 pk sterke turbomotor tegen een uiterst scherpe prijs van 28 mille. De Business Prestige heeft alles wat de Business heeft, aangevuld met lederen bekleding, een Bose geluidsinstallatie en een navigatiesysteem met groot kleurenscherm. Hij is er vanaf € 32.560,–.

De BLS-reeks is leverbaar met een groot aantal motoren, van een 150 pk sterke diesel, via een 200 pk krachtige versie op biobrandstof tot het top-of-the-line model, de BLS V6 met 280 pk. Vrijwel alle versies hebben een zesversnellingsbak (handbak dan wel automaat).

CTS

Cadillac’s vlaggenschip, de begin 2008 geïntroduceerde CTS, is in Amsterdam helaas alleen als sedan te bezichtigen. De nieuwe stationwagon versie, Sport Wagon genoemd, wordt in het laatste kwartaal van dit jaar geïntroduceerd. Wat voor de BLS geldt, gaat ook op voor de CTS: veel luxe, een anders dan andere vormgeving en heel veel rijplezier mede door de krachtige motoren van 2,8 liter (211 pk) of 3,6 liter met 311 pk. En natuurlijk scherpe prijzen. De CTS reeks begint bij € 53.260,– . Automaat en vierwielaandrijving behoren tot de mogelijkheden. Later dit jaar zal de CTS-V met zijn 564 pk sterke V8 zijn opwachting maken. Deze auto, die het ronderecord voor de snelste sedan op de Duitse Nurburgring scherper stelde, biedt een ideale combinatie van comfort, luxe en topprestaties.

Escalade

Het model dat Cadillac in Amerika groot heeft gemaakt is zonder twijfel de Escalade. Filmsterren, topsporters en andere bekende Amerikanen; zij vielen massaal voor de praktische, chique en robuuste SUV. Deze mastodont is net als zijn familieleden voorzien van alle denkbare luxe en biedt zeeën van ruimte. Voor wie geregeld prestaties verlangt: de Escalade wordt voortbewogen door een 409pk sterke V8. Tijdens de RAI bestaat de mogelijkheid om de Escalade met een voordeel van bijna 20 mille aan te schaffen. Daarmee wordt sterrenstatus ineens een heel stuk bereikbaarder.

Primeur

De Escalade mag zich ook een heuse RAI-primeur noemen: nooit eerder was de Escalade Hybrid in Nederland te zien. Dit model koppelt het herkenbare uiterlijk aan een uiterst moderne aandrijflijn, namelijk een two mode hybride. Deze combinatie van elektro- en verbrandingsmotor levert voor de Escalade een brandstofbesparing in de stad op van meer dan 50%. Met de Escalade Hybrid is Cadillac de eerste fabrikant die in dit segment two mode hybride techniek levert. In een later stadium zullen BMW en Mercedes dezelfde aandrijflijn aanbieden. De levering van de groene Escalade start eind dit jaar voor nog onbekende prijzen.

Corvette

Het sportautomerk dat als icoon van de Amerikaanse auto-industrie mag worden gezien, zal zonder twijfel op heel veel belangstelling mogen rekenen in Amsterdam. De ZR1 beleeft er namelijk zijn Nederlandse tentoonstellingsdebuut. Deze 647 pk sterke, 330 km/h snelle coupé kan zich dankzij zijn V8 met mechanische compressor en keramische remmen meten met de supersportwagen van alle gerenommeerde merken ter wereld. Met een aantal niet te evenaren verschillen: de Corvette is met zijn kofferbak van 634 liter zeer praktisch, door zijn elektromagnetische dempers is hij sportief dan wel comfortabel te rijden en met zijn prijs van net twee ton (202.690,–), is hij vele malen meer betaalbaar dan al die super sportwagens. Inderdaad een hele prestaties.

Competition

Voor wie geen twee ton wenst te verspijkeren maar wel een bloedsnelle Corvette op zijn verlanglijst heeft staan, is de Corvette Competition het overwegen waard. Voorzien van hetzelfde strak gesneden uiterlijk en dezelfde praktische bruikbaarheid als de ZR1, echter met een iets minder sterke V8 in de lage neus. Een V8 met 436 pk, die bovendien zeer rustig met brandstof omspringt. Ter illustratie: de Corvette C6 is met zijn gemiddelde brandstofverbruik van 1 op 7,5 een van de weinige sportwagens met 400 pk of meer waarvoor in Amerika geen gasguzzler tax, een Amerikaanse brandstofverbruikbelasting, hoeft worden betaald.

Met zijn aanschafprijs van net geen ton is de Competition op meer fronten vriendelijk voor de portemonnee. Daarmee is de Competition, afstammeling van de succesvolle Corvette Le Mans racewagens, de enige sportwagen met meer dan 400 pk en een top van 300 km/h voor onder de ton euro’s. Speciale wielen, een sportuitlaat, radio/cd-speler, lederen bekleding en xenon verlichting zijn bij de prijs inbegrepen. De Competition is er alleen als Coupe met uitneembaar dak. Een automaat is eveneens leverbaar.

HUMMER

Het jongste merk uit de GM stal, HUMMER, geldt bij velen als synoniem voor alles dat groot en vervuilend is. Een imago waarmee moeilijk valt af te rekenen. Zuinigere motoren, zelfs op biobrandstof, een kleiner model in de vorm van de H3 en de wetenschap dat er eind dit jaar een dieselmotor zal worden geïntroduceerd, hebben al voor een veel bredere acceptatie van het merk gezorgd. Een vooroordeel waarmee op de RAI wordt afgerekend, is de hoge aanschafprijs. Er is al een Hummer H3 op grijs kenteken en een enorme laadruimte vanaf € 32.500,– exclusief BTW.

Wie liever een Hummer op geel kenteken heeft, is de H3 3.7 met 245 pk sterke vijfcilinder er al vanaf € 64.290,–. Voor dat bedrag wordt een auto geleverd die met een lengte van 4,87 meter korter is dan menig stationwagon uit de Europese middenklasse. Tevens beschikt hij over een zeer krachtige aandrijflijn waarmee een ieder die buiten de gebaande paden gaat aan zijn trekken komt. En het benzineverbruik? Dat is met een gemiddeld verbruik volgens de ECE norm van bijna 1 op 7 gunstiger dan menigeen denkt. Het verbruik is bovendien concurrerend met dat van vergelijkbare auto’s.


Share/Save/Bookmark