Stijgende verkoop compacte FORD SUV
Bron: www.autdoor.eu
De Amerikaanse autogigant Ford voert een drastische koerswijziging door. De constructeur die het voorbije decennium symbool stond voor de grootste SUV's en pick-ups die wereldwijd leverbaar waren kiest resoluut voor kleine wagens.
De stijgende brandstofprijzen dwingen Ford om in drie van zijn SUV- en truckfabrieken over te schakelen op personenwagens en compactere SUV's. De verlieslatende constructeur volgt daarmee het voorbeeld van General Motors en Toyota.
Volgens de gezaghebbende krant International Herald Tribune zal Ford zijn plannen morgen officieel bekendmaken. De krant beroept zich op bronnen binnen Ford die vertrouwd zijn met de ingrijpende maatregelen. De constructeur wil volgens het blad niet alleen fabrieken omvormen. Ford zou in de toekomst ook zes van zijn Europese, en dus zuinigere, modellen voor de Amerikaanse markt bouwen.
De plannen van Amerika's tweede grootste autoconstructeur zijn het antwoord op de barslechte verkoopcijfers. Dit jaar werden er maar liefst 14 procent minder wagens verkocht, het slechtste resultaat in tien jaar. De verkoopcijfers blijven daarmee nog een stuk onder het gemiddelde op de slabakkende VS-markt (-10 procent). De desastreuze cijfers, maar ook het feit dat Ford in 2006 en '07 verlies leed, leidden eerder al tot een verkoop van de luxemerken als Jaguar en Land Rover.
Trend van groot en zwaar
Zowel de ommezwaai als de verkoopcijfers hebben alles te maken met de specifieke plaats die Ford inneemt op de Amerikaanse automarkt. Als geen ander symboliseerde de Amerikaanse autobouwer de voorbije decennia de trend van steeds grotere wagens. Met zijn Explorer lag het merk begin jaren negentig al aan de basis van het concept Sports Utility Vehicle (SUV). En met zijn F-serie toonde de constructeur zich dan weer pionier op de markt van de vooral in de VS populaire pick-ups. De koers legde Ford overigens geen windeieren. Grote SUV's lieten winstmarges toe die opliepen tot 15.000 dollar per voertuig.
Hoezeer de focus bij Ford op groot en zwaar ligt, blijkt ook uit cijfers. Terwijl de globale markt voor grote wagens slechts 15 procent bedraagt, haalde Ford US de voorbije tien jaar zowat 60 procent van zijn omzet uit trucks en SUV's. En van de veertien fabrieken die Ford in de VS bezit, bouwen er acht SUV's, trucks en monovolumes.
Europese troeven
In tijden van stijgende olieprijzen - ook in de VS kost een liter benzine vandaag meer dan een dollar - blijven die grote voertuigen echter steeds vaker in de showrooms staan. Alleen al in de eerste helft van dit jaar dook het aandeel van pick-ups op de VS-markt van 13 naar 8 procent.
Om zo weinig mogelijk tijd te verliezen bij de omschakeling naar kleinere wagens wil Ford nu zijn Europese troeven uitspelen. Zuinige wagens als de Ford Focus en de Fiesta, die vandaag vooral voor de Europese markt worden gebouwd, zullen binnenkort ook in de VS van de band rollen.
Opvallend is de terugloop van de grote pickups zoals de Ford F650, Ford Explorer en de Ford Expedition. De kleine Ford USA SUV's doen het echter wel goed. Voorbeelden hiervan zijn de Ford Edge en de Ford Escape Hybrid. Deze auto's worden in Europa geleverd door bijvoorbeeld Autdoor SUV.
(Kris Hendrickx)