Prijzen en info Audi Q5 bekend

2012/02/24 door Bas in NIEUWS, PRIJZEN
Bron: www.ikwilvanmijnAUDIaf.nl

De levering van de nieuwe Audi Q5 start pas in december, maar de verkoopprijzen van de compacte SUV zijn nu al bekendgemaakt.

De prijslijst start met de 211 pk sterke 2,0-liter TFSI (benzine) en de 170 pk sterke 2,0-liter TDI (diesel), die allebei 51.550 euro gaan kosten. De 2,0-liter TFSI wordt echter standaard geleverd in combinatie met een zeventraps S-tronic versnellingsbak met dubbele koppeling, terwijl de 2,0-liter TDI standaard een handgeschakelde zesbak meekrijgt.

Vanaf de verkoopstart in december is ook de Audi Q5 3.0 V6 TDI (240 pk) beschikbaar voor een bedrag van 66.150 euro.

Uitbreiding Audi Q5 programma
In het eerste kwartaal van 2009 volgt de Audi Q5 3.2 V6 FSI (270 pk), waarna in het derde kwartaal de Audi Q5 2.0 TFSI (177 pk) en de Audi Q5 2.0 TDI (143 pk) het programma compleet maken. Er zijn nog geen prijzen bekend van deze varianten.

Alle modellen zijn overigens standaard voorzien van vierwielaandrijving.

-----------------------

De Audi Q5 is een poging om de SUV sympathieker en dus in de samenleving meer geaccepteerd te maken. Ook Mercedes en Volvo doen binnenkort mee.

De Audi Q5 veert veel comfortabeler dan de keiharde BMW X3. Het interieur is vrijwel volledig afkomstig uit de Audi A5. De stoelzittingen geven de bovenbenen te weinig steun.

Led-achterlichten zijn niet standaard. Tegen bijbetaling is een automatisch werkende en op afstand bedienbare achterklep verkrijgbaar.

Natuurlijk had Audi al de Q7. Maar die bevestigt zo'n beetje alle vooroordelen die er bestaan over de SUV: groot, zwaar en met onzinnig zware, dus brandstofslurpende motoren.

Geen wonder dat de verkoopcijfers van de Q7 tegenvallen. Grote SUV's staan de laatste tijd in een kwaad daglicht.

Ze gaan gebukt onder de slurptaks en worden bedreigd met overheidsmaatregelen om ze in binnensteden het leven zuur te maken.

DE CONCURRENTIE
Volvo XC60
In oktober te koop. Prijs vanaf E 47.950 voor de handgeschakelde 2.4 diesel (163 pk). Is met 4,63 meter precies zo lang als de Q5. Met 1,71 meter hoogte echter zes centimeter hoger dan de Q5. Vertoont technisch overeenkomsten met de LandRover Freelander en Ford Kuga. Voorkomt botsingen in stadsverkeer dankzij een voorin gebouwde optische laser met automatisch remsysteem. Met 495 liter is de bagageruimte beperkt.

Mercedes-Benz GLK
Komt in oktober. Prijs vanaf E52.600 voor de 220 CDI diesel. Met 4,53 meter lengte de kleinste van de nieuwkomers. Is met 1,69 meter hoogte 5 cm hoger dan de Q5. Onderscheidt zich van de concurrentie doordat alle versies standaard zijn voorzien van een zeventraps automaat en een tussenbak voor het zware terreinwerk. Het Agility Control-onderstel past zich voortdurend aan aan de wegkwaliteit en het rijgedrag van de bestuurder.

BMW X3
Is sinds 2004 succesvol op de markt. Prijs vanaf €46.055 voor de 2.0i (150 pk) benzinemotor met handbak. Dit kleine broertje van de X5 rijdt messcherp, is 4,57 meter lang en dus 6 cm korter dan de Audi Q5. Met 1,67 meter slechts een fractie hoger. De bagageruimte is met 480 liter niet groot. BMW komt uiterlijk in 2011 met een opvolger van de X3, maar wil ons eerst nog verrassen met een X1, gebaseerd op de 3-serie Touring 4x4.


Audi hoopt dat de nieuwe Q5 wél door de samenleving wordt geaccepteerd. Hij komt veel minder brutaal over. Niks over de top, gewoon een sierlijke, compacte auto die zelfs 7 centimeter korter is dan de Audi A4 Avant, waarop hij is gebaseerd. De Q5 is wel iets hoger dan de stationwagon en heeft standaard 4x4.

De nieuwe Audi staat rond 1 december bij de Nederlandse dealers met prijzen vanaf E 51.550. Tegen die tijd zijn er echter alweer twee concurrenten bijgekomen: de Mercedes-Benz GLK en de Volvo XC60. Alledrie zijn zij het antwoord op de BMW X3. Die bleek de laatste jaren een bestseller van de eerste orde en had tot nu toe het rijk alleen.

De Q5 heeft Audi's familiegezicht met een hoge, prominente spijltjesgrille. Pas als de auto over xenon-koplampen beschikt (optie) zijn de achterlichten van led's voorzien. Jammer, want juist die dragen bij aan een eigen identiteit.

De Q5 is 21 cm hoger dan de A4 Avant, waardoor je er maar liefst 19,5 centimeter hoger in zit. Daar houden SUV-kopers van: hoger en dus comfortabeler zitten en makkelijker instappen.

Toch valt het zitcomfort in de Q5 tegen. De bovenbenen krijgen te weinig steun en het voorste deel van de zitting kan niet hoger worden gezet. Dat kan alleen bij de duurste versies met volledig elektrische stoelverstelling. Achterin hebben twee volwassenen voldoende zitruimte, maar een derde persoon op de achterbank kan zijn voeten moeilijk kwijt door de enorme tunnel in de vloer.

Het interieur is grotendeels afkomstig uit de A5 en oogt eigentijds en elegant. Een verrassende optie is de te koelen of te verwarmen bekerhouder. Het navigatiesysteem kan gebouwen driedimensionaal in beeld brengen, wat een veel realististischer kijk op de omgeving geeft.

Het kan bovendien niet alleen de snelste of kortste, maar ook de zuinigste route aangeven. Het vermijdt dan wegen die tot extra brandstofverbruik leiden, zoals drukke routes of bergweggetjes.

De kofferbak is 50 liter groter dan die in de Audi A4 Avant. Een knappe prestatie, gezien de kortere afmetingen. Met zijn 540 liter is hij uitermate bruikbaar. Bovendien is een verschuifbare achterbank verkrijgbaar. Jammer dat die niet standaard is, want het maakt de auto veel handiger in het gebruik.

De besturing is lichter dan bij de meeste SUV's. Dit vergroot het rijplezier, terwijl de Q5 tegelijkertijd toch heel precies stuurt. De zesbak schakelt fijn en de zeventraps automaat is technisch een juweeltje.

De Q5 heeft een opmerkelijk stabiele wegligging, in combinatie met goed veercomfort. Wat dat betreft komt hij veel beter voor de dag dan de keihard geveerde BMW X3.

Prijzen & motoren
De Audi Q5 staat rond 1 december bij de Nederlandse dealer met prijzen vanaf €51.550. Voor dat geld krijg je de 2.0 TFSI (211 pk) benzinemotor met zeventraps S-tronic automaat of de 2.0 TDI (170 pk) diesel met handgeschakelde zesbak. De 3.0 TDI (240 pk) met automaat kost €66.150. Begin volgend jaar komt de 3.2 FSI (270 pk) benzinemotor en eind 2009 volgen nog een 2.0 TFSI (177 pk) en 2.0 TDI (142 pk). Elke Q5 heeft standaard onder meer een automatische handrem, 17 inch wielen, automatische airco, radio/cd-speler, cruisecontrol, automatisch dimmende binnenspiegel en regen- en lichtsensor.

De Audi kan een aanhanger van maximaal 2000 kilo trekken en als optie is Drive Select verkrijgbaar, waarmee je het karakter van de aandrijving, dempers en besturing (elk afzonderlijk) kunt instellen voor sportief of comfortabel rijgedrag.

Hoewel de Q5 in de praktijk vooral zijn kilometers zal verslijten op de verharde weg, vallen zijn terreinkwaliteiten niet tegen. Om te beginnen is er natuurlijk de automatisch inschakelende vierwielaandrijving. En met zijn grondspeling van 20 cm heeft de wagen ook van een halve meter diepe rivierbedding niets te vrezen.

In de bergen zijn de elektronische hulpjes bij het stijgen en dalen een uitkomst. En wie bagage meeneemt op het dak, heeft profijt van de speciale sensor in de dakrails. Die herkent dit en past de werking van het ESP aan het verhoogde zwaartepunt aan. Wat de kans op een slippartij weer kleiner maakt.


En nog wat video's:








Share/Save/Bookmark