Concept: Saab 9-4X
Bron: www.telegraaf.nl/auto
Embargo's zijn er om gebroken te worden, zo lijkt het. Nu is Saab het slachtoffer. En juist dit merk, dat zelden een studiemodel presenteert, krijgt kort voor de onthulling van een prototype wéér met het fenomeen te maken. De laatste twee studiemodellen liggen voortijdig op straat. De recentste concept is de 9-4X Biopower, een SUV die vermoedelijk eind dit jaar, begin volgend jaar in de verkoop gaat.
Saab toont het voorproefje van die compacte SUV komende week op de autoshow in Detroit. Afgaande op de eerste foto's kun je wel stellen dat de auto heel ver klaar is. Hij ziet er opvallend productierijp uit voor een studiemodel. De bouw in Mexico gaat zo goed als zeker nog dit jaar van start. Vervolgens komt de auto in de Verenigde Staten uit en zal Europa een fractie later aan de beurt zijn. Tussen de verschillende marktintroducties zit slechts een paar weken tot maanden.
Met het conceptmodel geeft Saab ook de naam van het spiksplinternieuwe model vrij. Hij heet 9-4X. De X in de naam duidt op vierwielaandrijving. De techneuten kiezen voor een systeem dat de trekkracht via een centraal differentieel over de beide assen verdeelt. Een intelligent achterdifferentieel (eLSD) bepaalt tevens welk achterwiel het meeste trekkracht krijgt. Het maximale verschil in koppel tussen beide achterwielen is 40 %. In de conceptauto hangt een 2,0 liter viercilinder. Het blok levert met hulp van een turbo 245 pk en 353 Nm. Wanneer de cilinders E85 bio-ethanol toegediend krijgen, dan stijgt het vermogen tot 300 pk. Het koppel neemt toe tot 400 Nm. Een zestrapsautomaat zorgt voor de overdracht naar de vierwielaandrijving.
Saab voorziet in een (nieuw) onderstel dat uitgerust is met adaptieve schokdempers. Middels een druk op een Sport-knop wijzigt de demping, terwijl ook de versnellingsbak overschakelt op een andere modus. Tegelijkertijd gaat meer trekkracht naar de achteras en neemt de bekrachtiging af. Dat alles voor een sportiever rijkarakter.
In Zweden wordt al enkele jaren aan een SUV gewerkt. In eerste instantie met Subaru, maar toen moederconcern General Motors zijn aandeel in het Japanse merk verkocht, werd het project stopgezet. De Zweden werkten op dat moment al parallel aan een eigen SUV. Dat model is de 9-4X. Hij is gebouwd op een eigen platform, dat is samengesteld uit diverse componenten uit de GM-magazijnen. Op dezelfde leest verschijnt tevens een compacte SUV van Cadillac, die onder de werktitel BRX, en als Provoq-carrosserie in Detroit getoond, wordt uitgewerkt. Voor Saab vervalt de 9-7X zodra de 9-4X beschikbaar is.