Slurptax nog ff uit te stellen
Bron: www.autdoor.eu
De CO2-toeslag, de fijnstofdifferentiatie en de bonus/malus bedragen van het energielabel maken deel uit van de wet BPM. Hiermee vormen de toeslag/korting bedragen dus een onderdeel van het BPM bedrag. Dit betekent dat deze bedragen ook in aanmerking worden genomen bij de berekening van een eventuele teruggaaf bij export.
De CO2toeslag geldt niet voor auto's die voor het eerst tot de weg zijn toegelaten, waar ook ter wereld, vóór 1 februari 2008. Bij import na 1 februari 2008 wordt dus alleen een CO2toeslag berekend over auto's met eerste toelating na die datum. Datzelfde geldt voor de fijnstofdifferentiatie, maar dan is de datum 1 april 2008.
Voor de CO2-gegevens en de bepaling van het energielabel wordt aangesloten bij de CO2-gegevens vermeld op de Europese typegoedkeuring (ETG). Voor auto's zonder ETG of auto's die niet tot een goedgekeurd type kunnen worden herleid zijn bij import geen energielabel en CO2-gegevens bekend. Deze auto's worden automatisch in het G-label geplaatst. Hiervan kan worden afgeweken indien de belastingplichtige er bij de aangifte voor kiest om het energielabel aan de hand van het brandstofverbruiksboekje te bepalen. Indien de desbetreffende personenauto voorkomt in het brandstofverbruikboekje, geldt het daar opgenomen label en bijbehorende CO2 uitstoot voor bepaling van de eventuele CO2 toeslag. Indien de desbetreffende personenauto daarin niet voorkomt, wordt het label en de uitstoot van de daarmee best vergelijkbare - in termen van brandstofsoort, energieverbruik en lengte en breedte - personenauto genomen. Vervolgens wordt aan het vastgestelde label het tarief (bonus/malus) gekoppeld dat geldt op moment van de tenaamstelling in Nederland. Dus bij import van een gebruikte auto geldt het originele label (bouwjaar van de auto) met de huidige bonus/malus bedragen (datum van import).
Ook voor de fijnstofgegevens wordt aangesloten bij de gegevens op het ETG. Wanneer de dieselauto niet tot een ETG kan worden herleid, kan de belastingplichtige een fijnstoftest bij TNO laten doen (op eigen kosten). Als in het geheel geen fijnstofuitstoot bekend is zal deze forfetair worden gesteld op de maximale uitstoot voor de betreffende groep (meestal 25 mg/km).
Wat betekend dit in de praktijk? Aan het woord de eigenaar van Autdoor SUV, SUV specialist in Oost Nederland: "Indien men ervoor kiest een SUV te importeren met een eerste toelating van voor februari 2008 dan komt de CO2 toeslag te vervallen. Dit is goed nieuws omdat daarmee de SUV's uit met name de USA nog steeds tegen een scherpe prijs, ook vanwege de aantrekkelijke Dollar koers, aan te bieden te zijn."