Maart 2008 in de showroom: BMW X6
Bron: www.nu.nl/auto
BMW heeft de X-serie modellen uitgebreid met de komst van de X6. BMW claimt de eerste te zijn die een compleet nieuw segment bestormt. Anders dan men zou vermoeden is de X6 namelijk geen SUV maar een SAC, ofwel een Sports Activity Coupé. Inderdaad: dit is een kruising tussen een luxe SUV en een Coupé.
Met de X6 vult BMW een nieuwe niche in de markt. Die van de coupé SUV. De X5 staat al te boek als een sportieve auto, maar deze nieuweling doet daar nog een schepje bovenop. De BMW X6 krijgt standaard xDrive vierwielaandrijving en als optie het DPC pakket (Dynamic Performance Control) dat een preciezer en actiever rijgedrag stimuleert. Dit systeem zorgt er tevens voor dat de C02 uitstoot enigszins wordt beperkt, in hoeverre dat mogelijk is natuurlijk.
De motorisering voor deze SAC is namelijk op zijn zachtst gezegd indrukwekkend te noemen. Te beginnen bij een compleet nieuwe motor. In de X6 debuteert de 4,4-liter V8 twinturbo met 407 pk en 600 Nm. De BMW accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 5,4 seconden.
Als gemiddeld brandstofverbruik geeft BMW voor deze auto 12,5 liter per 100 km op. Behalve deze nieuwe motor levert BMW ook oude bekenden: een 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor met 306 pk en 400 Nm, de 3,0-liter diesel met 286 pk en 580 Nm. Beide hebben een Twin Turbo aan boord. De instapdiesel is een 3,0-liter die het met één turbo moet doen, maar evengoed nog 235 pk overbrengt en een maximum koppel heeft van 520 Nm.
Ondanks de sportief aflopende daklijn heeft de X6 een royale binnenruimte. In de bagageruimte kan 570 liter. Deze ruimte kan uitgebreid worden naar 1.450 liter. Pakezel of niet: ook off-the-road zou hij volgens BMW uitstekende prestaties moeten leveren.