Speciale Vredestein SUV band
Bron: www.vredestein.nl
Vredestein Banden heeft speciaal voor Sport Utility Vehicles een nieuwe variant van de Ultrac Sessanta ultra high-performance band geintroduceerd. Met deze nieuwe Ultrac SUV Sessanta, die in samenwerking met Giugiaro Design is ontwikkeld, heeft Vredestein een meer dan passend antwoord op de alsmaar strenger wordende eisen voor dit type autos.
De nieuwe Ultrac SUV Sessanta vormt een belangrijke uitbreiding van de Ultrac Sessanta productreeks die Vredestein afgelopen jaar heeft gepresenteerd, als aanvulling op de bekende en bewezen Ultrac-selectie. Ten opzichte van de Ultrac Sessanta band voor supersportieve autos in het hoogste segment onderscheidt de nieuwe SUV-variant zich met name vanwege zijn extra brede loopvlak. Daardoor zorgt de Ultrac SUV Sessanta voor een nog betere wegligging en grotere stabiliteit, terwijl het comfort-niveau dat zo kenmerkend is voor een Sport Utility Vehicle tegelijkertijd gewaarborgd blijft.
Ten opzichte van snelle sportsedans vergen de hedendaagse SUVs het uiterste van een band. Dit type autos in het topsegment combineert een extra hoog voertuiggewicht met de prestaties en het motorvermogen van een supersportwagen. Daarom is de Ultrac SUV Sessanta voorzien van een dubbele rayon karkaslaag en een stevige gordel. Dat is de reden dat de band een hoger draagvermogen heeft gekregen, wat hem zeer geschikt maakt voor de zwaardere SUVs. Het ontwerp van Giugiaro Design geeft de band bovendien een unieke en geheel eigentijdse uitstraling.
Twaalf beschikbare maatvoeringen
Vredestein zet de nieuwe Ultrac SUV Sessanta direct sterk in de markt, door hem meteen vanaf de introductie in twaalf verschillende maat-voeringen te leveren:
235/65 ZR 17 108 V XL 285/45 ZR 19 107 W
255/55 ZR 18 109 W XL 275/45 ZR 20 106 Y XL
255/55 ZR 19 111 W XL 275/40 ZR 20 106 Y XL
255/50 ZR 19 107 W XL 315/35 ZR 20 110 Y XL
255/50 ZR 20 109 W XL 265/35 ZR 22 102 Y XL
275/45 ZR 19 108 Y XL 295/30 ZR 22 103 Y XL
XL = Extra Load
De nieuwe Ultrac SUV Sessanta van Vredestein is per direct leverbaar. Op termijn zal Vredestein het aantal maatvoeringen verder uitbreiden.
Ultrac Sessanta
Met de Ultrac Sessanta ultra high-performance (UHP) band introduceerde Vredestein in 2006 een band voor het absolute topsegment. Aan de basis voor de Sessanta-selectie (een Italiaanse naam die verwijst naar het zestig-jarig jubileum van Vredestein Banden in Enschede) staat de Vredestein Ultrac, die door de ingenieurs van de onderneming vervolgens verder is geoptimaliseerd, met de nadruk op optimale stuur- en handling-eigenschappen. Bovendien kenmerkt de Ultra Sessanta productreeks zich door de technologische eigenschappen en knowhow van Vredestein Banden te combineren met het unieke ontwerp dat tot stand kwam dankzij de samenwerking met het gerenommeerde Italiaanse designhuis Giugiaro Design.
Vredestein Ultrac SUV Sessanta in detail
Met de Ultrac SUV Sessanta voegt Vredestein een nieuw hoofdstuk toe aan het Ultrac Sessanta ultra high-performance productaanbod dat Vredestein vorig jaar introduceerde, als antwoord op de alsmaar toenemende verkopen van autoâs in het topsegment. Modellen als de Maserati Coupe, de BMW M5, de Audis RS4 en RS6 en de Mercedes CLK en CLS zijn de afgelopen jaren snel populair geworden. Bovendien is er vanuit de tuningsmarkt een grote vraag naar snelle banden tot een snelheid van 300 km/u (snelheids-codering Y) in de populaire maten 18, 19 en 20 inch. In het exclusieve sportwagen? en tuningsegment komt de Ultrac Sessanta modelreeks tegemoet aan deze sterk toenemende vraag naar kwaliteitsbanden in grote maten met hoge snelheidscoderingen.
De Ultrac Sessanta productreeks van Vredestein is gepositioneerd boven de Vredestein Ultrac, die in de afgelopen jaren in het topsegment een uitstekende reputatie heeft opgebouwd als snelle en comfortabele reisband. Met lage secties en grote breedtes ligt de nadruk van de Ultrac Sessanta veel meer op sportiviteit. Het is de overtreffende trap; superieur op het gebied van handling en daarom ook de logische keus voor montage onder strak sturende snelle sportwagens met uitstekende handlingeigenschappen, hoge topsnelheden en dito gewichten. Giugiaro Design heeft de Ultrac Sessanta een vernieuwende vormgeving meegeven; het lijnenspel van de Ultrac Sessanta maakt duidelijk dat performance voorop staat.
Ultrac SUV Sessanta
Met de Ultrac SUV Sessanta introduceert Vredestein nu een compromisloze SUV-band voor het ultra high-performance segment. Deze nieuwe variant beschikt over alle sterke eigenschappen van de Ultrac Sessanta-reeks en voegt daar een aantal voor Sport Utility Vehicles belangrijke kenmerken aan toe. Voor dit type autoâââ‰â¢s biedt de Ultrac SUV Sessanta een nog betere weg-ligging en stabiliteit, maar met behoud van het karakteristieke comfortniveau dat zo onderscheidend is voor de hedendaagse SUVâs.
De Vredestein Ultrac SUV Sessanta is dan ook bij uitstek geschikt voor montage onder ultrasportieve, high-performance SUVs als de Mercedes ML, Audi Q7 en de Porsche Cayenne. Dit type autos heeft de afgelopen jaren op indrukwekkende wijze aan populariteit gewonnen.
Bij de ontwikkeling van de Ultrac Sessanta en Ultrac SUV Sessanta stond een uitstekende handlingperformance voorop. Vredestein heeft dit weten te bereiken dankzij een asymmetrisch design van het loopvlak (SLD), door het ontwikkelen van een nieuw HTTC-compound, dankzij een nieuwe constructie van de onderbouw van het loopvlak en door de stijve zijkant? en schouderconstructie.
Sophisticated Longitudinal Design (SLD)
Innovatief aan het Ultrac Sessanta productaanbod is de brede langsgroef, die asymmetrisch aan de binnenkant van het profiel is geplaatst. Naast deze brede langsgroef liggen gebogen groeven die gaandeweg naar de buitenkant van het profiel afbuigen. Zowel de Ultrac Sessanta als Ultrac SUV Sessanta heeft een volstrekt unieke footprint. Buiten de footprint buigen de groeven ? uiteraard met uitzondering van de langsril ? naar de buitenkant van de band af. De schuine langsgroeven zijn nooit in zijn geheel in het contactvlak. De footprint heeft daarmee feitelijk vier langsgroeven, waarvan er drie onder een kleine hoek staan.
Vredestein noemt dit het Sophisticated Longitudinal Design (SLD).
De Ultrac Sessanta banden, inclusief de doorontwikkelde versie voor de SUV-markt, is dankzij dit ingenieuze ontwerp wel asymmetrisch, maar functioneert niet richtingsgebonden. Er zijn daarom ook geen afzonderlijke linker? en rechterbanden nodig. De Ultrac Sessanta en Ultrac SUV Sessanta zijn met dit profiel bijzonder stil.
Vredestein en Giugiaro hebben de binnen? en buitenkant van het profiel bovendien verschillende air ratios meegegeven. Air ratio is de verhouding tussen de hoeveelheid lucht en rubber dat in de footprint zichtbaar is. De air ratio is aan de buitenkant van het profiel lager dan aan de binnenkant. Anders gezegd: er is aan de buitenkant van het profiel ongeveer een kwart meer rubber op de weg aanwezig, vergeleken met de binnenkant. Dit extra rubber zorgt voor meer grip en stabiliteit in de bochten en kan de krachten, juist in dat deel van het profiel, daardoor nog beter doorgeven.
Compound: meer grip met HTTC
Bij het maken van de compound voor het loopvlak van de Ultrac Sessanta en Ultrac SUV Sessanta is gebruik gemaakt van silica, verschillende actieve roetsoorten en een temperatuurgevoelige hars. Die zorgen voor een zeer goed handlingresultaat op zowel een nat als droog wegdek. Een actieve roetsoort is roet dat verbindingen aangaat met polymeren door een groot actief oppervlak. Op zich doet elke roetsoort dit, maar hoe groter het actieve oppervlak van de roetdeeltjes is, des te groter is de versterkende binding. Vredestein noemt dit de Handling Tuned Tread Compound: HTTC.
P3DD
Vredestein levert de nieuwe Ultrac Sessanta productreeks inclusief de nieuwe SUV-variant direct vanaf het begin in een groot aantal maat-voeringen. Dit brede aanbod werd ontwikkeld met behulp van Parametrical 3D Design (P3DD), oftewel een geavanceerd 3D CAD-systeem in combinatie met een database die de constructie van de band berekent.
Dankzij dit complexe computersysteem wordt iedere gewenste maatvoering voor een nieuwe band automatisch geoptimaliseerd. Deze P3DD-methode wordt bovendien ondersteund door een systeem dat via de eindige-elementenmethode (FEM) automatisch het optimale contactvlak per specifieke maatvoering berekent. Dankzij deze geavanceerde technologieÃÆ'ën kan Vredestein razendsnel inspelen op wensen en behoeften vanuit de markt en de Ultrac Sessanta-selectie inclusief de SUV-maat-voeringen verder uitbreiden wanneer die behoefte in de markt bestaat.
Constructie-eigenschappen
Onder het loopvlak van de Ultrac Sessanta en Ultrac SUV Sessanta ligt een staalgordelpakket; de ruggengraat van de band. Aan deze onderbouw stelt Vredestein traditioneel hoge eisen, omdat het essentieel is voor een veilig weggedrag en directe stuureigenschappen. Vredestein heeft dit bereikt door de staalgordelconstructie zo stijf mogelijk te maken en door de afstand tussen gordel en wegdek zo klein mogelijk te houden. Het eerste is gerealiseerd door tussen de staalkoorden speciale mengsels te gebruiken en door de gordelhoek te optimaliseren. Het tweede ? het zo klein mogelijk houden van de afstand tussen gordel en wegdek werd mogelijk gemaakt door de nylon overhead enkelzijdig, in plaats van dubbelzijdig, van rubber te voorzien. Doordat er minder rubber tussen de koordlagen is aangebracht, hebben de technici de afstand tussen gordel en wegdek weten te verkleinen. Dat heeft handlingwinst tot gevolg; het contact met de weg is daarmee zeer direct.
Om de dwarskrachten die op een band worden uitgeoefend bij het nemen van snelle bochten beter te verwerken, heeft Vredestein de zijkant van de band steviger gemaakt.
De Ultrac Sessanta productreeks heeft twee rayon karkaslagen, waardoor de band stabieler en steviger is tijdens scherpe manoeuvres. Dit HTS+ principe ? Handling Tuned Sidewall ? werd voor het eerst succesvol toegepast op de Vredestein Sportrac 2, onderging diverse verbeteringen voor de productie van de Ultrac-reeks en is nu nog verder geoptimaliseerd voor de Ultrac Sessanta en Ultrac SUV Sessanta. HTS+ zorgt voor een minimale vervorming van de zijkant en biedt door de grotere axiale stijfheid maximale weerstand tegen zijdelingse krachten. Het HTS+ principe zorgt er ook voor dat het gedrag van de auto in de meest kritieke situaties beter beheersbaar blijft.
Handling op topniveau
De Ultrac Sessanta en Ultrac SUV Sessanta kunnen een extreem hoge spoorkracht leveren. Spoorkracht is de kracht die een band kan leveren in een bocht. Hoe hoger die spoorkracht is, hoe sneller de bocht is te nemen. Het bijzondere is dat het verloop van die kracht bij het toenemen van de drifthoek heel vloeiend verloopt; dat verklaart het voorspelbare gedrag.
Nog belangrijker is dat de kracht niet afneemt, maar op dat hele hoge niveau blijft. Dat verklaart dat de Ultrac Sessantas niet plotseling uitbreken bij een toenemende drifthoek, maar dat een auto in die omstandigheden zich heel gedoseerd laat corrigeren. De spoorkracht laat een mooi vloeiend verloop zien; een teken van een betrouwbaar en voorspelbaar weggedrag. Het vloeiende verloop is ook te danken aan het loopvlakcompound, het profiel en de constructie van de band.
Dankzij het ingenieuze ontwerp van de Ultrac Sessanta, inclusief de door-ontwikkelde versie voor de SUV-markt, die door Vredestein inmiddels bijna traditiegetrouw in samenwerking met het gerenommeerde designhuis Giugiaro Design werd ontworpen, staat de nieuwe ultra high-performance band garant voor sublieme rijeigenschappen. Handlingkarakteristieken en natuurlijk veiligheid staan bij dit soort ultrasportieve Sport Utility Vehicles bovenaan de prioriteitenlijst en de Ultrac Sessanta modellen onderscheiden zich in dit topsegment vooral dankzij hun uitstekende bochtengedrag. De nieuwe SUV-band van Vredestein is moeiteloos bestand tegen grote, zijwaartse krachten in bochten, mede doordat de buitenkant van het loop-vlak meer rubber op de weg heeft dan de binnenzijde van de band. Dit zorgt voor extra veel grip. Bovendien zorgt het extra grote contactvlak van deze SUV-variant voor een uitstekende stabiliteit. Daardoor presteert de Ultrac SUV Sessanta zowel rechtuit als in bochten optimaal en voorspelbaar.
Duidelijk mag zijn dat de Vredestein Ultrac Sessanta productreeks wordt gekenmerkt door handlingeigenschappen op absoluut topniveau. Eigenschappen die bovendien het directe resultaat zijn van Vredesteins innovatieve en geavanceerde ontwikkelings- en productiemethoden, met een hoofdrol voor SLD, HTTC en P3DD.
Maatvoeringen Vredestein Ultrac Sessanta
225/45 ZR 17 94 Y XL 295/35 ZR 18 103 Y XL
235/45 ZR 17 94 Y 225/35 ZR 19 88 Y XL
245/45 ZR 17 95 Y 235/35 ZR 19 91 Y XL
225/45 ZR 18 95 Y XL 245/35 ZR 19 93 Y XL
235/45 ZR 18 98 Y XL 255/35 ZR 19 96 Y XL
245/45 ZR 18 96 Y 275/35 ZR 19 100 Y XL
275/40 ZR 17 98 Y 245/35 ZR 20 95 Y XL
225/40 ZR 18 92 Y XL 255/35 ZR 20 97 Y XL
235/40 ZR 18 95 Y XL 275/35 ZR 20 102 Y XL
245/40 ZR 18 97 Y XL 265/30 ZR 19 93 Y XL
255/40 ZR 18 99 Y XL 275/30 ZR 19 96 Y XL
225/40 ZR 19 93 Y XL 295/30 ZR 19 100 Y XL
245/40 ZR 19 98 Y XL 225/30 ZR 20 85 Y XL
255/40 ZR 19 100 Y XL 245/30 ZR 20 90 Y XL
315/35 ZR 17 102 Y 255/30 ZR 20 92 Y XL
255/35 ZR 18 94 Y XL 275/30 ZR 20 97 Y XL
265/35 ZR 18 97 Y XL 285/25 ZR 20 93 Y XL
275/35 ZR 18 99 Y XL 295/25 ZR 20 95 Y XL
XL = Extra Load
Maatvoeringen Vredestein Ultrac SUV Sessanta
235/65 ZR 17 108 V XL 285/45 ZR 19 107 W
255/55 ZR 18 109 W XL 275/45 ZR 20 106 Y XL
255/55 ZR 19 111 W XL 275/40 ZR 20 106 Y XL
255/50 ZR 19 107 W XL 315/35 ZR 20 110 Y XL
255/50 ZR 20 109 W XL 265/35 ZR 22 102 Y XL
275/45 ZR 19 108 Y XL 295/30 ZR 22 103 Y XL
Ook banden voor uw SUV nodig? Autdoor SUV levert ze vlot en snel tot 24 inch!