Mitsubishi Concept-cX

2009/09/22 door Bas in CONCEPT
Bron: www.anwb.nl

De Mitsubishi Concept-cX is niet alleen een studiemodel voor een toekomstige compacte SUV, maar heeft onderhuids nog veel meer nieuws te bieden. De cX is namelijk voorzien van Mitsubishis nieuwe dieselmotor en transmissie met dubbele koppeling.

Mitsubishi heeft een geheel nieuwe 1,8-liter viercilinder turbodiesel met vier kleppen per cilinder ontwikkeld. De motor levert 100 kW (136 pk) bij 4.000 r/min; de maximale trekkracht van 280 Nm komt bij 2.000 r/min vrij.
Mitsubishi levert deze diesel eerder dan verwacht. In een eerder persbericht ging het merk nog uit van 2010, maar zoals het er nu naar uit ziet is de dieselmotor al in 2009 verkrijgbaar. Hoogstwaarschijnlijk zien we de 1.8 DI-D in de nieuwe Lancer en de Outlander terug, en in een productieversie van de Concept-cX. Tot dan toe houdt Mitsubishi vast aan de 140 pk sterke 2.0 TDI die het van Volkswagen betrekt.


Dubbele koppeling
Een andere noviteit die in de Concept-cX debuteert, is Mitsubishis eigen transmissie met dubbele koppeling. De werking ervan is identiek aan die van de DSG-versnellingsbak van Volkswagen.

De Concept-cX zelf is een vooruitblik naar een nieuwe compacte SUV. Dat de auto verwant is aan de nieuwe Lancer moge duidelijk zijn, want hij deelt in ieder geval zijn enorme muil met dat model. Een leuke feature aan de achterkant is de kofferklep. Voor lichte tassen hoeft alleen de enorme achterruit open, maar als er zware lading naar binnen moet, dan kan een kleinere klep daaronder ook naar beneden. De afmetingen van de Mitsubishi zijn gelijk aan die van de Suzuki SX4: 4,10 meter lang, 1,55 meter hoog en 1,75 meter breed.


Share/Save/Bookmark