Autdoor SUV benaderd ivm slurptax
Bron: www.autdoor.nl
Autdoor SUV is benaderd door de redactie van de talkshow van Andries Knevel en Tijs van den Brink. Er is gesproken over het plaatsen van een Hummer in de studio en het uitwisselen van meningen over de introductie van de zgn slurptax.
Er is een plan om SUV-rijders extra te belasten. Onder het mom van milieubeleid en klimaatbeheersing wil CDA-staatssecretaris van Financien Jan Kees de Jager een zgn slurptax invoeren. De aanschaf van luxe terreinautos wordt daardoor extra duur. Het is een politiek-symbolische maatregel. Met verstandig beleid heeft het niks van doen.
Splinternieuwe SUVs zijn zuiniger en schoner dan oude diesels zonder roetfilter. De Jager pakt dus op zijn minst de verkeerde autos aan.
Ook staat de slurptax op gespannen voet met het principe dat niet het bezit, maar het gebruik van autos moet worden belast. Dat laatste is het richtsnoer van alle kabinetten sinds Paars I.
Onzinnig is dat niet. De auto is in principe van groot belang voor de economie en voor de sociale contacten tussen mensen. De overheid moet de trouwe vierwieler dus toejuichen en mag alleen ingrijpen indien te veel automobilisten op hetzelfde moment van dezelfde weg gebruik willen maken.
Tegen die achtergrond onderschrijven alle politieke partijen tegenwoordig de noodzaak van kilometerheffing. De overheid moet de automobilist aanslaan per gereden kilometer. In ruil daarvoor zal de bijzondere verbruiksbelasting op autos -het tarief kan nu oplopen tot zon veertig procent van de cataloguswaarde van een auto- verdwijnen. Daarom is het ook zo vreemd dat De Jager voor een bepaalde categorie autos de verbruiksbelasting eerst nog even fors wil opvoeren.
Maar ja, het milieu. Inspelend op de vage gevoelens van schaamte en schuld bij de massa van Kadett-rijders, wijst De Jager nu de SUV aan als hoofdverantwoordelijke voor het broeikaseffect.
(Met dank aan Eric Vrijsen van Elsevier)
Het team van Autdoor SUV is van mening dat de gemiddelde SUV rijder ook al genoeg bijdraagt aan de staatskas. Zo zit er op een aangeklede Porsche Cayenne van zon E 150.000 al ruim E 30.000 een BPM en E 20.000 aan BTW. Ook draagt de gemiddelde SUV rijder elke 7 kilometer ongeveer 1 euro bij aan de staatskas in de vorm van accijns en BTW op de brandstof.
Voor de milieuvriendelijke SUV rijders heeft Autdoor SUV heeft enkele hybride alternatieven voor de full size SUVs met benzine motor:
Chevrolet Tahoe Hybrid (2008)
Gas/electric powertrain
V-8 engine with cylinder deactivation
Capable of electric-only operation
Ford Escape Hybrid (2007)
Ford's first hybrid model
Estimated 36 mpg city gas mileage
Available four-wheel drive
Ford Escape Hybrid (2008)
New styling for 2008
Can run on electric power alone
Standard side curtain airbags
Optional navigation system with hybrid-drive readouts
GMC Yukon Hybrid (2008)
All-new for 2008
Gas-electric V-8 drivetrain
25% mileage improvement
Available 4WD
Lexus RX 400h (2007)
Standard AWD
Energy-flow display
Adaptive xenon headlights
Standard navigation system
Standard rearview camera
Updated stability system
Mazda Tribute Hybrid (2008)
Mazda's first hybrid
Same rugged styling as gas counterpart
Mercury Mariner Hybrid (2007)
155-hp combined powertrain output
Can reach 25 mph under electric power
Mercury Mariner Hybrid (2008)
Redesigned for 2008
FWD and AWD
Three new colors
Saturn Vue Green Line (2007)
Available 248-hp, 3.5-liter V-6
Upgraded stereo options
FWD or AWD
Deep Blue replaces Pacific Blue
170-hp hybrid powertrain
Charge/assist gauge (hybrid)
Low-rolling-resistance tires (hybrid)
Saturn Vue Green Line (2008)
Redesigned for 2008
170-hp hybrid system
Seats five
Toyota Highlander Hybrid (2007)
Car-based construction
Four-cylinder or V-6
Available AWD
Up to seven-passenger capacity
Hybrid model
Toyota Highlander Hybrid (2008)
Redesigned for 2008
Center Stow seat
Electric-only mode
Optional rearview camera doesn't require navigation
Over andere mogelijkheden om minder belasting te betalen over SUVs delen de medewerkers van Autdoor SUV graag eens van gedachten met u. Zo zijn bijvoorbeeld enkele van de grootste SUVs (De Chevrolet Avalanche en de Hummer H2) zonder BPM aan te schaffen door deze op grijs kenteken te leveren. Ook adviseert Autdoor u graag over de mogelijkheden om de auto op buitenlands kenteken te rijden.
PS Doordat de Hummer niet in de studio paste ging de deelname aan de talkshow door het team van Autdoor SUV helaas niet door.