Grote SUVs verdwijnen volgens GM nooit
Bron: www.nu.nl/auto/2368842/mega-suv-verdwijnt-nooit.html
'Mega-SUV verdwijnt nooit'
In Amerika gaan weliswaar nieuwe regels gelden waarmee het brandstofverbruik moet worden teruggedrongen, maar intussen trekt de verkoop van de mega SUV’s doodleuk weer aan.
Na een enorme dip tijdens de crisis van vorig jaar, krabbelen in de VS de verkopen van de fullsize SUV’s als de Cadillac Escalade, Chevrolet Tahoe, GMC Yukon, Ford Expedition en Lincoln Navigator weer op.
Vorig jaar was de verkoop in deze klasse 72 procent lager dan in topjaar 2003. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn ze weer twintig procent hoger dan in 2009. Dat meldt het Amerikaanse AZ Central.
Nieuwe voorstellen
Die trend zet zich in ondanks dat de regering Obama is gekomen met nieuwe voorstellen rond het gemiddelde verbruik van de Amerikaanse merken. In 2016 mag het gemiddelde brandstofverbruik van het nieuwverkochte wagenpark volgens de plannen nog maar op 1:14,5 liggen.
Een deel van de vroegere kopers van mega-SUV’s stapt over op zogeheten crossovers. Volgens de marktanalisten blijft er echter een markt voor auto’s die veel mensen kan vervoeren en ook nog een boot of paardentrailer kunnen trekken.
Twee kinderen
“Zelfs als de regering besluit dat er nog maar twee kinderen per gezin mogen zijn, er nog maar één hobby per huishouden toegestaan is en dat het hebben van sneeuwscooters, jetski’s en boten verboden wordt, zal er nog vraag zijn naar dit soort auto’s,” vertelt Chevrolets marketingmanager Mark Clawson.
Door de toegenomen vraag is de productie in de GM-fabriek in Arlington, waar dit soort auto’s wordt gebouwd, weer stabiel geworden. Er worden al maanden extra diensten gedraaid en de vestiging stevent af op een reocrdproductie.
Modellen
Tijdens de crisis meldde GM snel dat de mega-SUV’s geen opvolger krijgen. Inmiddels lijkt dat plan weer te zijn teruggedraaid. De nieuwe modellen moeten in 2013 of 2014 verschijnen. Die zijn opnieuw op basis van ‘trucks’, en zijn dus geen crossovers. Om het brandstofverbruik binnen de perken te houden worden de V8’s waarschijnlijk vervangen door zescilinders en ook nieuwe transmissies moeten de dorst beperken. Verder wordt aan de aerodynamica gewerkt.
Volgens de marktanalisten heeft de afgenomen vraag wel als gevolg dat zich minimaal één niet-Amerikaans merk gaat terugtrekken uit deze klasse. Waarschijnlijk stopt Toyota (Sequoia) of Nissan (Armada) met de productie van deze dinosaurussen.