Nieuwe Porsche Cayenne video en prijzen

2010/03/02 door Bas in DUITS, NIEUW, NIEUWS, PRIJZEN
Bron: www.managersonline.nl/autonieuws/826/nieuwe-porsche-cayenne-officieel-en-vanaf-80-mille.html

Om nog meer uitgelekte informatie te voorkomen heeft Porsche de Cayenne maar officieel gemaakt. Ruimer, lichter en milieuvriendelijker en goedkoper zijn de steekwoorden bij de nieuwe generatie. Vanaf 8 mei aanstaande staat de nieuwe Cayenne bij de dealer vanaf iets meer dan 80 mille.

Genève wordt de show van de nieuwe Porsche Cayenne. Een SUV van de sportwagenfabrikant was ooit een omstreden beslissing die vele boze tongen losmaakte maar inmiddels hebben we de Cayenne in ons hart gesloten. Hij werd zelfs Porsche’s grootste melkoe van het afgelopen decennia en alleen daarom al niet meer weg te denken uit het gamma van de sportwagenfabrikant uit Zuffenhausen. De markt is ondertussen wel iets veranderd en grote SUV’s zijn minder welkom geworden dus moest Porsche aan de slag om de nieuwe generatie als een moderne SUV te positioneren. En dat lijkt te zijn gelukt.

Gegroeid en afgeslankt
De eerste keer dat we de Cayenne in vol ornaat zagen dachten we dat Porsche qua formaat richting de Audi Q5 was gekropen, maar niets is minder waar. De nieuwe Cayenne oogt weliswaar compacter, maar kreeg er juist 48 mm in de lengte bij. De wielbasis groeide met 40 mm en dat betekent doorgaans meer binnenruimte. Ondanks deze toename is de SUV er beduidend lichter op geworden. Dankzij onder meer het nieuwe actieve vierwielaandrijvingssysteem, dat uit lichtere materialen bestaat, wist Porsche in totaal maar liefst 180 kilogram van het leeggewicht af te snoepen (Cayenne S). En dat merk je ongetwijfeld terug in de rij-eigenschappen en het brandstofverbruik.

Hybrid
Over efficiëntie gesproken. Porsche claimt dat het verbruik van de Cayenne II over de gehele modellenlijn met maar liefst 23 procent is gedaald in vergelijking met zijn voorgangers. Een groot aandeel hierin heeft de Cayenne Hybrid met een gemiddeld verbruik van 8,2l/100 km. Qua CO2-uitstoot noteert hij 193 g/km. Uitsluitend elektrisch rijden is tevens mogelijk - tot een snelheid van 60 km/h - en dan is de schade aan het milieu uiteraard nihil. De zogeheten Parallel-Full-Hybrid-aandrijving maakt het zelfs mogelijk om de benzinemotor bij snelheden tot 156 km/h volledig uit te schakelen wanneer geen extra vermogen nodig is om de rijsnelheid vast te houden. In deze zogenoemde ‘zeilmodus’ wordt de benzinemotor volledig losgekoppeld van de aandrijflijn, om frictieverlies zoveel mogelijk te reduceren en brandstof te besparen. De Cayenne Hybrid, volgens Porsche het hoogtepunt van de nieuwe generatie, deelt zijn aandrijftechniek met dat van Volkswagen Touareg Hybrid waarbij een 3.0 liter V6 steun krijgt van een 47 pk sterke elektromotor. Het gezamenlijk vermogen bedraagt 380 pk en de trekkracht is maximaal 580 Nm.

Overige motoren
De Hybride is met een vanafprijs van € 99.990,- het één na duurste model. De Cayenne Turbo spant de kroon met een gevraagde investering van € 155.500,-. Daar krijg je dan ook wat voor terug en wel 500 pk afkomstig uit een machtige 4.8 liter V8. Voor de mensen die het interessant vinden: het verbruik van deze krachtpatser is vastgesteld op 11,5 l/100 km, een daling van ruim twintig procent ten opzichte van de vorige Turbo. Met de € 99.600,- kostende Cayenne S is het ook geen klagen. Een maximum vermogen van 400 pk moet toch voldoende zijn, lijkt ons. Basismodel is de 3.6 liter V6 met 300 pk en een verbruik dat onder de tien liter per honderd kilometer duikt. Porsche vraagt € 80.500 voor de instapper en dat is een kleine drie mille minder dan voorheen. Sowieso is de Cayenne aanzienlijk voordeliger geworden. In het geval van de Turbo zelfs dik vijftienduizend euro. Maar goed, tot slot de Cayenne Diesel. Deze ook weer van de partij voor een vanafprijs van € 81.990,-. Vermogen en koppel bleven met 240 pk en 550 Nm gelijk. Wel daalde het verbruik van 9,3 tot 7,4 l/100 km.













Share/Save/Bookmark