Gebruikte Fiat 500 is niet te verkopen

2009/10/27 door Bas in GESTOORD, NIEUWS, STRANGE
Bron: www.ikwilvanmijnautoaf.nl

Maar goed dat Fiat geen SUV's bouwt, dan hadden die waarschijnlijk ook prblemen gehad. In België is er momenteel namelijk een grote rel aan de gang. De Fiat 500 is daar als occasion niet te verkopen. De auto wordt afgekeurd bij de technische keuring omdat de wielophanging aan de achterzijde onvoldoende veilig is. Door dit probleem zijn momenteel tientallen gebruikte 'vijfhonderdjes' niet te verkopen in België.

Het probleem zit hem in de autokeuring. In België moet een auto gekeurd worden als die als tweedehands verkocht moet worden. In Nederland is dat pas als de auto (bij benzine motoren) vier jaar oud is, maar in België moet die bij elke verkoop opnieuw gekeurd worden.

Auto van het jaar
In 2008 was de nieuwe Fiat 500 nog Auto van het Jaar 2008 en het is in België ook uitgeroepen tot beste koop door de consumentenorganisatie Test Aankoop in de prijsklasse auto’s tot E 12.500. De problemen ontstaan pas als je de auto als tweedehands wilt verkopen. Bij de keuring valt de achterwiel ophanging door de mand.

De verkopers van de gebruikte auto’s, zowel particulieren als autohandelaren, zijn de dupe van de strenge autokeuring. Er is door de verkopers al geëxperimenteerd met andere banden van bijvoorbeeld de Fiat Panda, maar dat schijnt ook niet te lukken. Ook extra gewicht in de kofferbak tijdens de test schijnt te werken, maar dit is niet toegestaan.

GOCA
De GOCA, de Belgische RDW, is bekend met het probleem van de Fiat 500: 'De ophanging achteraan voldoet niet aan de eisen. Voor kleine wagens met een maximale belasting van 300 kg op de achteras wordt er een uitzondering gemaakt maar de Fiat 500 is net iets te zwaar om daarvoor in aanmerking te komen' aldus een technicus van GOCA. Nogmaals de GOCA technicus: 'Uiteindelijk is de veiligheid het belangrijkste. Wij kunnen metingen uitvoeren hoe de auto zich in gevaarlijke omstandigheden gedraagt.'

Strenge test
De test die de achterwiel ophanging moet doorstaan is in België veel strenger dan de omliggende landen. Het is dan ook vreemd dat een auto die wel voldoet tijdens de toelatingstest en een typegoedkeuring krijgt, niet door de technische keuring komt die van toepassing is bij verkoop.

Aangepaste test
Volgens Fiat België is de Fiat 500 wél veilig maar zijn de test in de keuringsstations verouderd. De GOCA stond in juni 2009 een afwijkende procedure toe maar daardoor is het probleem blijkbaar nog niet van de baan. De GOCA inspecteurs hebben de ophanging op de Fiat testbaan kunnen testen en er wordt nu gewerkt aan het aanpassen van de GOCA tests.

Fiat 500 occasion populair
De Nederlandse autoinkoop site www.ikwilvanmijnautoaf.nl is erg enthousiast over de mogelijkheden van de gebruikte Fiat 500 modellen. Aan het woord ikwilvanmijnautoaf.nll oprichter Vincent Stevens: “De Fiat 500 is als gebruikte auto erg populair op onze site. Maandelijks worden er tientallen aangeboden die wij zonder problemen wegzetten bij Fiat dealers, Fiat specialisten en occasions centra.”

De aangeboden Fiat 500 modellen zijn vaak gewonnen bij prijsvragen, kado gegeven bij de aankoop van bijvoorbeeld een keuken of komen vrij doordat een relatie op de klippen is gelopen. De verkoop van deze auto is in nederland een stuk eenvoudiger. In Nederland is de test een stuk minder streng en hoeven de auto’s pas na vier jaar voor het eerst gekeurd te worden en niet zoals in België bij elke verkoop.


Share/Save/Bookmark