Auto verkoop statistieken: wie stijgt er en wie daalt er?

2015/06/05 door Bas in auto verkopen, Motor verkopen, NIEUW, Nieuwe auto kopen, NIEUWS, Sell car

Auto verkoop statistieken: wie stijgt er en wie daalt er?

In Nederland word alles bijgehouden door het CBS en onder anderen ook door de BOVAG om ervoor te zorgen dat groei en dalingen nauwkeurig in de gaten worden gehouden, om zo optimaal mogelijk zaken te kunnen doen en om passende maatregelen te kunnen nemen. Wat laten de statistieken ons zien?

In 2013 loopt de personen auto verkoop terug met ruim 30% en daarnaast een flinke daling van 20% van bedrijfsauto's. Dit betreft zowel nieuwe auto verkoop als 2de hands auto verkoop, de hele markt staat op zijn kop, toch valt het op dat specifieke merken het een stuk beter doen als anderen, daar gaan we het hieronder over hebben.

Lexus verkoop krijgt een flinke klap


De luxe merk Lexus ziet een daling van 71.5% in de auto verkoop cijfers, wat erg zorgwekkend is voor het bedrijf. Met dit soort cijfers kan het bedrijf zijn kop niet bovenwater houden, binnen enkele maanden is het drastisch ingestort vanwege de financiële crisis. Mensen hebben nu de neiging om eerder hun luxe auto te verkopen door middel van een auto verkopen site om over te gaan op een goedkopere, kleinere auto die een stuk minder brandstof verbruikt.

Welke merken hebben de meeste last van de crisis in 2013 op het auto verkoop gebied?


Naast de merk Lexus zien we ook Dat merken zoals Chevrolet, Alfa Romeo, Opel laten de analisten flink schikken met daling rond de 60%. Gaan de autofabrikanten het redden als dit zo langer door blijft gaan is de grote vraag op dit moment? Wat bedrijfswagens betreft zien we dat Volvo onder druk zit en Mercedes met een daling van 12%. Een combinatie van de crisis, minder consumenten vertrouwen, het euro 6 effect, wijzigingen van de wetgeving op het gebied van voertuigen enzovoort zorgen voor deze zorgwekkende cijfers. Auto inkopers doen er alles aan om de occasion verkoop te stimuleren door te investeren in goede marketing, reclame en leuke acties te verzinnen, in feite alles om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de klanten, maar heeft dat wel het gewenst effect? Op dit moment zien we duidelijk een soort van sneeuwbal effect: hoe slechter het gaat, hoe minder mensen gaan uitgeven en hoe erger de situatie word, het is dus een kwestie van het vertrouwen terug te winnen van particuliere auto kopers/verkopers om de auto inkoop en verkoop weer op gang te krijgen.


Share/Save/Bookmark