SUVs vooral in grijs en zwart
Bron: www.volkskrant.nl
De kleuren zwart en vooral grijs zijn nog steeds dominant als het gaat om autos. Van alle nieuwe autos die vorig jaar werden afgeleverd, was 41 procent grijs. Zwart komt op de tweede plaats met 28 procent en blauw is met 17 procent de derde kleur. Dat wit het nieuwe zwart zou worden, zoals een grote autolakkenfabrikant onlangs zei te verwachten, is nauwelijks te merken. Deze inzichten zijn afkomstig van het RDC, de automatiseerder van de Nederlandse autobranche.
De populairste drie kleuren zijn goed voor 86 procent van het wagenpark, en dat was twee jaar geleden ook al zo, zij het dat er een kleine verschuiving is opgetreden van blauw naar nog meer zwart. In 2004 was 23 procent van de nieuwe autos zwart, 21 procent blauw, en 42 procent grijs.
Als er al sprake is van een trend naar kleuriger automobielen, dan blijft dat beperkt tot de resterende 14 procent autos. Op de komende AutoRAI, eind maart in Amsterdam, vormen ze traditioneel de hoofdmoot. In de praktijk gaan juist dekleurigste tinten maar met moeite de showroom uit.
In deze categorie verliezen paars en groen terrein, en winnen twee kleuren die bij uitstek populair waren in de jaren zeventig: bruin en oranje.
In de kleurentabel van het RDC is daarvan nauwelijks iets terug te vinden: beide staan, afgerond, op 1 procent.
Aan het autotype ligt het niet: ook cabrios en SUVs (luxe terreinwagens) worden vooral in grijs en zwart afgeleverd. Wel doen blauw en rood het iets beter op hatchbacks (autos met een derde of vijfde deur) en doet beige het opvallend goed in combinatie met een mpv, een gezinsverplaatser.
Of autos nu door particulieren worden aangeschaft of door leaserijders: het wordt er niet gezelliger op. Alleen eigenaren van grotere wagenparken, de zogenaamde fleetowners, kopen iets vaker een zwikje witte autos. Al zullen praktische overwegingen daarbij een grotere rol spelen dan esthetische: witte autos laten zich eenvoudiger bestickeren.