Autokopers worden gemanipuleerd. Manipuleer zelf als je auto wilt verkopen

2015/06/04 door Bas in auto verkopen, Nieuwe auto kopen, NIEUWS, Sell car
Bron: http://www.verkopenauto.nl

auto verkopen door te manipuleren

Als je een auto gaat kopen, let dan eens op de kleuren welke gebruikt worden in de autoshowroom. Kleuren zijn niet alleen prettig om te zien, ze kunnen onze gemoedstoestandbeïnvloeden. Kleuren brengen verschillende invloeden met zich mee zonder dat mensen er perse bewust van zijn, het heeft allemaal met onze hersenen te maken die bij een kleur bepaalde prikkels aanmaken.

Je kunt het vergelijken met een de geur van een versgebakken pizza, of als u langs de bakker loopt welke net vers brood heeft gebakken. Dan worden je zintuigen gestimuleerd waardoor je per direct trek krijgt, terwijl je in werkelijkheid wellicht helemaal geen honger had.

Hetzelfde kan gebeuren met kleuren, alleen in plaats van dat je iets ruikt wat je maag beïnvloed, zie je iets wat je emoties en gedrag kan beïnvloeden, het is alleen een stuk subtieler. Maar daardoor kan je gedrag wel beïnvloed worden als je een auto gaat kopen.

Hoe kleuren je emoties beïnvloeden


Groen:
Groen wekt vrede en balans op zonder opdringerig te zijn,maar wel indringend. Groen is niet voor niks de kleur van de natuur. Een groene wand in de kamer maakt de kamer fris en opgeruimd. Groen geeft een bepaalde rust aan haastige mensen die alles tegelijk willen doen.Ook is groen de kleur van milieuvriendelijke en hybride auto’s geworden.

Rood:
Rood straalt passie en energie uit omdat het een opwekkend en stimulerend vermogen heeft. Er wordt sterk afgeraden om in een slaapkamer een rode wand te maken. Teveel rood kan leiden tot agressie, haat en trek. Wel is het een kleur die bij sportieve auto’s past.


Blauw:
Rustgevende kleur die aanzet tot nadenken op een rationele manier en zich te ontwikkelen. Blauw wekt ook creativiteit en kunst in en persoon op. Veel blauw zou je kunnen helpen een rationele beslissing te nemen in plaats van een beslissing die veelal op emotie is gebaseerd. Het levert niet de meest spannende auto’s op, vaak wel de beste investering.

Geel:
Dit is een vrolijke kleur waarvan veel mensen zich blijer gaan voelen, ook al vinden ze de kleur soms niet per se mooi. Ook zorgt geel voor een optimistisch gevoel en vrijheid. In een kamer met gele muren schijnt het verstand geprikkeld te worden. Geel is de kleur van ambulances en de ANWB. Deze auto’s moeten goed opvallen in het verkeer. Ook zie je deze kleur op sportauto’s, coupes en kleine sportieve stadsauto’s zoals de Ford Ka en Suzuki Alto.

Paars:
Heb je teveel paars om je heen dan komt er onvrede naar boven die zich uit in snel geïrriteerd zijn en ontevredenheid. Teveel paars om je heen willen is vaak ook een teken van zelf tevredenheid wat tot arrogant zijn kan leiden. Paars is een kleur die je weinig op auto’s ziet.

Autobedrijven gebruiken bewust bepaalde kleuren


Veel mensen geloven hier niet in omdat het best vreemd kan overkomen, maar dit een bewezen feit. Daar is veel onderzoek naar geweest en uitgebreid getest. Het is zelfs zo dat bijna alle autobedrijven gebruik maken van kleuren om klanten op bepaalde plekken te trekken, en bepaalde emoties te laten voelen bij bepaalde producten zonder dat ze er bewust van zijn.
Mensen worden gemanipuleerd zonder dit te weten. Kijk maar een keer om je heen als je door de stad loopt: meeste restaurants en voedsel producten zijn rood om eten lust op te wekken. Er wordt bijna nooit paars of grijs gebruikt op verpakkingen in de winkel omdat die kleuren de verkoop niet stimuleren. Er wordt hoofdzakelijk rood, groen en wit gebruikt op verpakkingen van voedsel.
Het geldt ook voor auto verkopen advertenties: foto's van auto advertenties zijn meestal van rode, grijze en zwarte auto's. Je zult niet vaak zien dat er foto's staan van roze, groene, blauwe, paarse en witte auto's omdat dat het op een of een ander manier toch minder netjes staat en de verkeerde uitstraling heeft.

Bedrijven maken gebruik van psychologische trucjes om mensen te manipuleren


De auto verkoop trucjes stoppen niet bij het gebruiken van bepaalde kleuren, maar gaat veel verder dan dat. Er wordt heel uitgebreid bestudeert waar klanten op letten en wat mensen kan beïnvloeden, en die kennis wordt op een hele aparte manier gebruikt. In de verkoop wereld wordt alles nauwkeurig bekeken en berekend. Bijvoorbeeld in de autoshowroom: de modellen die ze als eerst willen verkopen staan vooraan, de modellen die heel goedkoop zijn meestal staan vaak niet eens in de showroom maar kunnen alleen op speciale bestelling worden geleverd met een lange levertijd.
Verlichting en een verhoging wordt ook gebruikt als manier om potentiële autokopers naar een bepaald model te lokken. Daarnaast zijn er ook autoshowrooms welke een constante verse koffiegeur en hoge temperatuur gebruiken om de potentiële koper zich behaaglijk te laten voelen. Foto’s van gebruikte auto’s worden vaak in fraai zonlicht en op kniehoogte genomen zodat de auto groter lijkt.

Je auto verkopen door gebruik te maken van trucjes


Je kunt die trucjes ook zelf toepassen in je eigen voordeel. Het meest voorkomende scenario is als je van je auto af wil en je zet deze op internet, bijvoorbeeld marktplaats. Hoe zorg je ervoor dat je vindbaar bent voor potentiële auto inkopers? Hoe kun je je auto verkopen op korte termijn op een betrouwbare manier?
Het beste is om te beginnen met foto's te maken van je auto in zonlicht met een opgeruimd achtergrond (ga dus niet in je rommelige garage foto's maken), zorg er wel voor dat je auto goed schoon is. Maak een foto waarop de hele auto zichtbaar is en dan een aantal close ups van de pluspunten van je auto. Bijvoorbeeld van je moderne koplampen, of van je getinte achter raam.
Goede foto's zijn ontzettend belangrijk bij je auto verkopen . Daarnaast is het ook van belang om een aantrekkelijke advertentie te plaatsen waarbij je in nette taal uitlegt hoe je auto ervoor staat. Zorg ervoor dat de advertentie zakelijk overkomt, maar niet te ingewikkeld taalgebruik. Je contact gegevens moeten ook meteen zichtbaar zijn zoals de prijs, beide moeten meteen opvallen.
Mensen houden niet van onduidelijkheid dus alles moet helder zijn, maak het vooral niet te lang of te ingewikkeld. Kort maar krachtig, goede foto's, duidelijke prijs en contactgegevens: zo zal je snel je auto verkopen. Lukt het nog steeds niet? Dan kun je je auto aanmelden op de auto verkopen site ikwilvanmijnautoaf.nl en ontvang je binnen 48 uur een bod van een erkende auto inkoper .


Share/Save/Bookmark