AutoBlog test de Range Rover V8 Supercharger

2010/02/12 door Bas in FILMPJE, RIJTEST
Bron: www.autoblog.nl/archive/2010/01/25/rijtest-video-range-rover-v8-supercharged

Range Rover heeft de Range Rover gefacelift. De reden voor AutoBlog om deze auto eens uit te gaan laten.



Slechts een aantal echte iconen resteren nog. Auto’s waarvan het lijkt alsof ze al jaren vrijwel ongewijzigd in productie zijn, maar die wel ongemerkt alle moderne comfort aan boord hebben. De Range Rover is zo’n icoon en recent kreeg deze mastodont een milde opfrisbeurt. Dat leek me prima excuus om eens een blokje om te gaan met de nieuwe Supercharged.

Natuurlijk kiest het leeuwendeel van de kopers in West-Europa voor de TDV8, maar meegaan in de massa is dan ook nooit een hele sterke eigenschap van me geweest. Kudo’s voor Range Rover als we kijken naar de keuzes in de aandrijflijn: “Compleet V8 motorenprogramma in twee specifieke smaken: de nieuwe 5.0 V8 Supercharged en de befaamde TDV8 ‘twin turbo’ diesel.” Een echte gentleman (en Sacha ook) rijdt uiteraard het liefst met een V8. De Supercharged V8 is dan ook nog eens een waar juweel, Range Rover deelt deze met concerngenoot Jaguar die het blok in de XF-R en XK-R lepelt. Nu zou je kunnen bedenken dat een coupe en een offroader geen baat hebben bij dezelfde motorkarakteristieken, maar toch doet de V8 met supercharger een fantastische job in de Range Rover. De offroader is weliswaar 23 gigaton zwaarder dan een Jaguar, maar de V8 lijkt het allemaal geen zier uit te maken. Trap de kat van je vriendin (of van jezelf) eens op de staart en je ziet dezelfde versnelling als waar de Range Rover toe in staat is; en dat inclusief een subtiel gehuil (kom daar maar eens om bij een kat) van de supercharger op de achtergrond.

Prestatietechnisch lijkt de opgegeven topsnelheid van 225 km/u nog wat lafjes voor een 510 pk sterke auto, maar weet wel dat ik zonder aanloop al moeiteloos over de 230 heen ging. Het maximum koppel van 625 nm dat beschikbaar is van 2500 t/m 5500 tpm zorgt ervoor dat de acceleratie altijd aardverschroeiend is. De 2610 kg zware Range Rover sprint dan ook in slechts 6,2 seconden naar de 100 en daarna stoomt de Brits-Indiaase offroader onvermoeibaar door. Hoewel je het niet zou verwachten is de Range Rover V8 Supercharged zuiniger dan zijn voorganger: het brandstofverbruik is gereduceerd met 6,9 % (nu 14,9 l/100 km) en de CO2-emissie daalde met 7,4% naar 348 g/km. Niet onaardig, tot je bedenkt dat het vermogen met 29% (en koppel met 12%) stegen. Dan blijkt er ook in deze klasse nog behoorlijk wat milieuwinst te halen.

Range Rover is zich ook bewust van het wellicht niet altijd heldere en frisse groene imago, maar neemt daar wel maatregelen voor. Zo zijn er in de hele range van Land Rover wel degelijk allerlei groene technologieën terug te vinden (start-stop voor de Freelander bijvoorbeeld) en er is ook nog een CO2 compensatie programma. Daarin worden in niet-Kyoto landen projecten gestart, zoals bijvoorbeeld de bouw van een waterkrachtcentrale in Tajikistan of de invoering van efficiëntere kooktoestellen in Oeganda. Voor iedere verkochte Range Rover wordt de eerste 3 jaar en 75.000 km de CO2 uitstoot gecompenseerd.

Mocht je extreem veel moeite hebben met het milieu, kies dan de TDV8. Die steekt de Prius niet naar de kroon, maar daarvoor krijg je dan wel een 3,6-liter grote V8-motor met een vermogen van 272 pk en een koppel van 640 Nm. Het gemiddelde brandstofverbruik is met 11,1 liter per 100 km best behapbaar. In beide auto’s overheerst het King-of-the-Road gevoel: een Range Rover is niet alleen extreem comfortabel, maar heeft ook echt roadpresence. Dat heeft heel veel met het formaat te maken: met spiegels ingeklapt is de Range Rover al 2,03m breed, terwijl de hoogte 1,87m bedraagt. Dat is fors, maar daardoor heb je binnenin ook zeeën van ruimte. De bagageruimte is minimaal 535 liter (tot aan de hoedenplank) en is uit te breiden tot 2099 liter.

Ook de bestuurder en passagiers zitten vorstelijk, waarmee de Range Rover zowaar de ideale reisauto lijkt. Monteer een paar winterbanden, laadt de auto vol met bagage, vrienden & snowboards en knal moeiteloos met de snelle jongens mee op de autobahn. Met een tankinhoud van 104,5 liter zul je zelfs met een inspirerende rijstijl toch de helft van de reis op één tank moeten kunnen afleggen. Dan is het uberhaupt tijd voor koffie en een menselijke pitstop, zodat het verbruik nauwelijks een belemmering lijkt om de Range Rover tot de wintersport mobiel van het jaar te bombarderen.

Mocht er echt veel sneeuw vallen, lawines voorkomen of wegen worden weggespoeld, dan weet je dat het met de terreincapaciteiten ook prima zit. Range Rover heeft alle programma’s van het Terrain Response systeem onder een grote draaiknop gestopt. De normale stand is voor asfalt, maar er zijn ook programma’s om over rotsen te kruipen (ultieme controle gewenst) of om op sneeuw of zand te rijden. Vermoedelijk speciaal voor onze Arabische medemensen ontwikkelde Range Rover de zand-wegrij-regeling (Sand Launch Control), die wegrijden veel gemakkelijker maakt. Zacht zand is een ondergrond die erg veel vermogen vraagt, zodat het nieuwe tractieregelingssysteem slechts een zeer beperkte wielslip toe, dat helpt voorkomen dat wielen zich ingraven in het zand.

Als de nood echt aan de man is, dan helpt de electronica en er kunnen ook nog diverse differentiëlen gesperd worden. Om met een Range Rover hopeloos vast te komen zitten, moet je absoluut je best doen (of een prutser zijn). Het wel en wee van het gekozen terreinprogramma is te volgen op het scherm van het navigatiesysteem, maar ook tussen de tellers van het dashboard. De traditionele ouderwetse mechanisme tellertjes zijn namelijk vervangen door een volledig configureerbaar 12” TFT-display, dat alle voor de bestuurder essentiële informatie kan weergeven via slim ontworpen ‘virtuele’ meters en grafische displays. De toerenteller en snelheidsmeter schuiven simpelweg op om ruimte te maken voor de informatie die op dat moment actueler is. Dat ziet er niet alleen fraai uit, maar werkt ook erg prettig.

Een primeurtje voor de Range Rover is het ‘dual view’ display met touchscreen. Het display maakt het mogelijk dat bestuurder en voorpassagier tegelijkertijd compleet verschillende beelden kunnen zien. Zo kan de passagier bijvoorbeeld een film op DVD bekijken, terwijl de bestuurder instructies van het navigatiesysteem volgt – allemaal op hetzelfde scherm. Dat kennen we op zich al uit de nieuwe BMW 7-serie en Mercedes S-klasse, maar het was nog nooit eerder gecombineerd met een touchscreen. Op de schermen in de hoofdsteunen kunnen ook nog afzonderlijke beelden worden bekeken, zodat de sociale interactie lekker beperkt kan blijven. Wel zo lekker rustig.

Er is slechts één situatie waar de Range Rover niet excelleert: het is niet de auto waar mee je bergpassen met haarspeldbochten of de Nurburgring bedwingt. Het onderstel is prima, maar de auto is hoog en zwaar wat zich vertaald in een zekere inertia om de hoek om te gaan. Het is dan ook veel beter om in bochten rustiger aan te doen en na de bocht gebruik te maken van het gigantische koppel om weer snelheid op te bouwen. Verder lijkt een Range Rover “all the car you ever need”, maar daar mag de knip dan ook ver voor open. De geteste versie was net iets meer dan 2 ton, maar het was dan ook een compleet volgehangen V8 5.0 Supercharged Autobiography. De topper dus, maar ook voor de instapper is een goed gevulde bankrekening essentieel. De “instapper” is de TDV8 die vanaf 135.900 euro te verkrijgen is. Veel geld, maar wat een je krijgt er letterlijk en figuurlijk veel auto voor terug.


Share/Save/Bookmark