Rijtest: Audi Q7

2010/01/28 door Bas in RIJTEST
Bron: www.autovandaag.nl/nieuws/audi-q7-3-0-tdi-clean-diesel.html

Er zijn diverse manieren om auto’s van een groen, verantwoord randje te voorzien. Zelfs bij de Audi Q7 is het gelukt. De nog altijd imponerende mastodont met vier ringen heeft namelijk 3.0 TDI clean diesel technologie onder de kap. En daarmee is de grote reus (eco)vriendelijker dan je zou denken!

Goed, we hebben het hier niet over een ultrazuinige auto met heldergroen label en aantrekkelijke lage bijtelling. Alleen de Lexus RX450h met hybride aandrijflijn kan op die status rekenen. Voor de Q7 clean diesel neemt Audi de meest efficiënte en meest verkochte motorvariant ter hand, de 3.0 TDI. Deze zescilinder bewijst al enkele jaren zijn diensten in vrijwel alle Audi-modellen, en heeft met 240 pk en 550 Nm nog steeds goede papieren. De dieselmotor is in de A4 en Q7 te combineren met clean diesel technology. Dit komt concreet neer op een geavanceerd uitlaatemissiesysteem, waar een SCR-katalysator een belangrijk onderdeel van is. Door gebruik te maken van dit extra filter naast het bestaande roetfilter en de toepassing van het biologisch afbreekbare additief AdBlue neemt de schadelijke uitstoot drastisch af. Vooral het aandeel NOx, ofwel koolstofdioxide, wordt met clean diesel technology tot een minimum teruggedrongen. Het overgrote deel transformeert zich tot water en stikstof. NOx is vooral in stedelijke gebieden ongewenst; het veroorzaakt lokaal milieuschade, het draagt bij aan de verzuring van het klimaat en de vorming van smog. Het effect van de technologie – dat vooral bij diesels broodnodig en effectief is - wordt bevestigd met het behalen van het predikaat Euro6. Deze emissienorm gaat pas in 2014 van kracht en is nog vele male strikter dan de huidige Euro5. Audi heeft met de Q7 en A4 clean diesel net als Volkswagen (BlueTDI) Mercedes-Benz (BlueTEC) en BMW (BluePerformance) de eerste Euro6-modellen op de markt klaargestoomd.

Stille kracht
De meest ideale situatie is dat schoon en zuinig met elkaar verenigd zijn. Een full-size Q7 met een leeggewicht van 2345 kilo vormt hiervoor logischerwijs niet de ideale basis, al valt het testverbruik van 1 op 9 eigenlijk nog wel mee. Voor wat het waard is heeft het energielabel D ook geen hoofdschuddend effect. Zeker gezien hetgeen je er voor terugkrijgt, want presteren kost de diesel weinig moeite. Audi koppelt de zelfontbrander standaard aan de zestraps Tiptronic automaat. Door gebruik te maken van bijpassende bakverhoudingen met een korte 1e en 2e trap en wat extra ‘slip’ komt de 3.0 TDI ook in de Q7 waardig uit de startblokken. Vooral in de derde trap blijft de gigant maar sleuren; dat start bij 1700 toeren en gaat door tot de begrenzer er een eind maakt. Tijdens dit soort exercities lijken we iets van een opzwepende dieselhuil te horen. ‘Het grote monster is op stoom’! Wanneer de transmissie in de reguliere D-stand is gezet hanteert de software een korte denkpauze bij gasgeven, in geval van een inhaalmanoeuvre bijvoorbeeld. De bak kiest al snel een hoge versnelling en dus moet de TDI zich even zetten . Dit kan echter eenvoudig worden geëlimineerd met de fameuze S-stand, dat rijdt net even soepeler. De paddles aan het stuur bieden als alternatief ook soelaas, want Tiptronics zijn ook altijd handmatig te schakelen.

Geheel volgens ons verwachtingspatroon bij een topmodel als de Q7 word je achter het stuur slechts minimaal betrokken bij wat er zich onder de motorkap afspeelt. Dieselgereutel of andere ‘karaktertrekjes’ zijn ‘m vreemd. Het blok is zelfs zo goed ingekapseld dat je nauwelijks kan ervaren dat er een dieselmotor tokkelt. Het zijn eerder de afrol en rijwindgeluiden die de kop op steken, wat gezien de omvangrijke carrosserie en bijbehorende king-size wielen nooit echt te voorkomen is.

Zitten op stand
Waar de Q5 maximaal vijf personen van een zitplaats kan voorzien, heeft de Q7 plek voor - je raadt het al - zeven. De derde zitrij bestaat uit een achterbank en is redelijk van formaat, maar kunnen niet tippen aan de riante zitpositie die de passagiers op de achterbank hebben. Daar houd je het pas echt lang uit – helemaal als je deze vervangt door twee losse stoelen en een extra middenconsole. Bovendien is daar separate klimaatregeling en verwarming van het vorstelijke meubilair binnen handbereik. Voorin neem je in de Q7 plaats op stevige captain chairs, die je dankzij hun formaat en comfortabele ondersteuning vol zelfvertrouwen een overzichtelijke positie op de weg geven. Het zwarte leder/alcantara combineert fraai met de donker uitgevoerde hemel, dat de weldadige stemming wat indringender maakt en sportieve aspiraties oproept. De in ons exemplaar gemonteerde sierlijsten met robuust, gepolijst aluminium versterken die setting, de ambianceverlichting in het dashboard licht neutraal op ons netvlies.

Luchtig door de bocht
Zou deze sportieve touch matchen met de behendigheid van de Q7 op het asfalt? Audi slaagt er in het relatief hoge zwaartepunt en 2345 kg schoon aan de haak te verbloemen met de optionele adaptieve luchtvering. Het systeem beschikt over diverse modi (automatic, comfort, dynamic, off-road en lift), waarmee je via MMI-bediening in kunt spelen op de omstandigheden van de rit. Door de demping per wiel te regelen kan bij koerswisselingen en insturen van bochten overhellen worden beperkt. Daarbij verlaagt het systeem op hoge snelheid ook nog automatisch de rijhoogte en zorgt niveauregeling voor een constante carrosseriehoogte, ongeacht de belading. Hoewel we wel degelijk de indruk hebben met een forse auto onderweg te zijn, laat de Q7 zich heel beheersbaar en stabiel over het asfalt sturen. Met dank aan quattro vierwielaandrijving volgen de wielen lang neutraal hun koers, zeker met grote 20 inch sloffen in de maat 275. Het is verbazend hoe vlot en vertrouwenwekkend de Q7 zich voortbeweegt, het ziet er in de praktijk nog imposanter uit dan je zelf meekrijgt. Bij de eerste de beste remactie zorgt het pedaalgevoel wel voor verbazing; je moet relatief ver en hard trappen om de gewenste vertraging te realiseren. De Q7 ankert zeker prima, maar een assertieve bite kan geen kwaad. Waarschijnlijk hanteert Audi het credo dat een beetje werken best mag, ook het stuurwiel vergt een ferme hand bij stapvoets rijden. Toch hebben we dat eerlijk gezegd liever dan het kunstmatig lichte gedraai met de duimen.

Sonja
Het mag niet onvermeld blijven dat men in Ingolstadt de looks van de Q7 kort geleden heeft bijgepunt. De vernieuwingen aan de carrosserie hebben zijn uitstraling net een slag gemoderniseerd, waardoor hij zich kan meten met de kleinere Q5 en andere modellen. Nieuwe lichtunits rondom zijn daar een sprekend voorbeeld van. De nieuwe achterlichten hebben sierlijk verwerkte LED-jes in het binnenwerk en ook de koplampen – nu met standaard bi-xenon – kunnen op deze diodes. Traditiegetrouw binnen het merk hebben de designers hiervoor elk model een unieke invulling aan gegeven. Het knipperlicht is uit de koplamp verhuist en in de bumper verwerkt als een grote LED-strip. Verder heeft Audi met behulp van nieuwe, compleet in de kleur gespoten bumpers, een subtieler ingedeelde grille en extra chroom het stijlaccent willen vergroten. De optische upgrades wekken de indruk dat de koets iets slanker, maar vooral eleganter voor de dag komt. Waar de eerste versie van de Q7 vooral van achter wat plomp kan ogen, geeft de nieuwe look een slankere acte de presence. Overigens is de Q7 daadwerkelijk bij Sonja langs geweest, voortaan is de achterklep van het lichtgewicht aluminium.

Onzichtbaar
Ja, de Q7 groot, zwaar, prijzig meer dan een hand vol. Toch schaadt deze overdaad in dit geval niet in de mate die je zou verwachten. Dankzij clean diesel technology en een verbruik dat nog redelijk binnen de perken blijft is de indrukwekkende mastodont van Audi – die maximaal zeven personen het summum van comfort en luxe kan bieden - toch in een klap op vele vlakken schoner dan zijn soortgenoten of zelfs kleinere modellen. Ook al voel of zie je dat er - op de achterruitsticker na - niet aan af. Audi maakt het de kopers ook financieel aantrekkelijk te kiezen voor clean diesel technology, gezien de meerprijs van 2000 euro. Vanaf volgend jaar kan de overheid auto’s die aan de Euro6-norm voldoen ‘promoten’ met subsidie, maar gezien de relatief geringe meerprijs is er eigenlijk nu al geen reden om clean diesel als alternatief in de boeken op te nemen.

Met dank aan AutoVandaag.nl


Share/Save/Bookmark