We willen toch een SUV

2009/03/04 door Bas in NIEUWS
Bron: www.telegraaf.nl

Ondanks de economische recessie en het maatschappelijk streven naar een lagere CO2-uitstoot groeit de populariteit van de ’SUV’ (Sports Utility Vehicle) nog altijd. Dat blijkt uit een onderzoek van het Institute for Business Research uit Eindhoven onder 600 huishoudens.

Negatieve publiciteit en ontmoedigingsacties van lokale overheden ten spijt is het imago van grote vierwielaangedreven bakken zowel onder de berijders zélf als onder de eigenaars van andere autotypen fors verbeterd, zo concludeert het onderzoeksbureau.

Twee jaar geleden was 25% van de niet-SUV-rijders vóór het ontmoedigen van SUV-bezit, in december vorig jaar was dat gedaald tot 17%. Het percentage dat beslist geen maatregelen tegen dit soort voertuigen wil steeg van 35% naar liefst 55%.

Ook is er steeds minder draagvlak om hogere parkeertarieven voor SUV’s te vragen, zo zegt het IBR. Uit het onderzoek is gebleken dat 57% van de ondervraagden daar geen heil in ziet.

Onveranderd spelen de offroadmogelijkheden van een SUV geen enkele rol in de aanschafbeslissing. Het gaat de kopers met name om uitstraling en comfort. Ook het percentage automobilisten dat aangeeft de volgende keer een SUV te kopen stijgt gestaag. Twee jaar geleden was dat 7,5%, nu overweegt 13,5% van de ondervraagden om op een SUV over te stappen.

Een en ander wordt zichtbaar doordat het percentage SUV’s ten opzichte van de totale autoverkoop, ondanks de forse daling daarvan, in januari hóger is dan dat over geheel 2007 en 2008, zo concludeert het Institute for Business Research.


Share/Save/Bookmark