Minder schaamte voor SUV

2008/03/21 door Bas in
Bron: www.ad.nl

De SUV lijkt minder te polariseren dan drie jaar geleden. Om de simpele reden dat de auto's steeds milieuvriendelijker worden.

Mercedes presenteerde deze week op de New York Autoshow twee SUV´s met de schoonste dieselmotor ter wereld.

De eerste SUV zag drie decennia geleden het levenslicht. Hij heette toen nog lang niet zo, maar de Britse Range Rover was in 1968 wel de eerste kruising tussen een terreinwagen en een luxe personenauto. Het model had veel comfort aan boord, een motor met V8-vermogen en vierwielaandrijving en was geschikt voor het zwaarste terrein.

Toch duurde het nog ruim dertig jaar voor de rage van de Sports Utility Vehicles, zoals SUV's voluit heten, echt losbarstte. In 1997 presenteerde Mercedes zijn M-klasse; een auto die net als de Range Rover over vierwielaandrijving beschikte, veel luxe aan boord had en die dankzij zijn hoge zitpositie een goed zicht bood op het overige verkeer. In tegenstelling tot de Range Rover kwam je met de M-klasse niet echt ver in het terrein en dat geldt eigenlijk voor alle andere SUV's die daarna in rap tempo werden gelanceerd.

Drie jaar geleden ontstond weerstand tegen dit soort modellen. De benzineslurpende Hummer werd hét mikpunt van milieuclubs. De protesten begonnen in de Verenigde Staten, maar ook in Frankrijk en België lagen ze in 2005 onder vuur.

Actievoerders daar protesteerden tegen de aanwezigheid van de luxe terreinwagens in de stad en lieten de banden leeglopen van duizenden SUV's. Ze zouden te vervuilend en te onveilig zijn. Nederland volgde al snel. In Nijmegen werd geprobeerd een parkeerverbod voor grote terreinwagens in te stellen en Groen Links-fracties in plaatsen als Amersfoort en Leusden probeerden dit soort auto's te weren bij scholen.

Er kwam een tegenbeweging. De compacte SUV rukte op en anno 2007 is het vooral de SUV ter grootte van een middenklasser die het goed doet in de verkooplijsten. Ook proberen fabrikanten de SUV anders te positioneren door ze ‘cross-overs' te noemen. Dat zijn kruisingen tussen terreinwagen en stationcars.

Bovendien komen fabrikanten in toenemende mate met initiatieven om de dorst van de grote SUV's te beteugelen. Zo krijgen veel SUV's de komende jaren hybride aandrijving en gaat Hummer binnen afzienbare tijd zelfs modellen leveren die rijden op biobrandstof. Bovendien is er sprake van ‘downsizing'. De voormalige PC Hooft-tractoren worden steeds kleiner en lichter en dat heeft weer een gunstig effect op het brandstofverbruik.

Mercedes presenteerde deze week op de New York Autoshow de gefacelifte ML320 en de GL320 met BlueTec technologie. Het geheim hiervan zit 'm in een extra tankje waarin een oplossing van gedemineraliseerd water en 32,5 procent ureum zit met de naam AdBlue. Dankzij deze onschadelijke ammoniaktoevoeging wordt de uitstoot van stikstofoxiden in dieselmotoren drastisch gereduceerd.

Ongeveer 90 procent van de stikstofoxiden (NOx) in de uitlaatgassen worden in een speciale katalysator omgezet in onschuldig stikstof en water. Dankzij deze techniek is dit volgens Mercedes-Benz de schoonste dieselmotor ter wereld. AdBlue wordt opgeslagen in een apart reservoir en moet regelmatig bijgevuld worden. Als klant merk je daar weinig van. Het goedje wordt gewoon bijgevuld tijdens de servicebeurten. Beide modellen zijn vanaf volgend jaar leverbaar in Europa.

Op de New York Autoshow was maar liefst een hele verdieping ingeruimd voor de SUV's en nagenoeg ieder merk had minimaal een of meer modellen voorzien van hybride aandrijving. Een aantal daarvan weliswaar als prototype, maar waar in Europa de keuze qua hybride SUV's voorlopig nog beperkt is tot de Lexus RX400h, zijn in de Verenigde Staten al veel meer modellen voorzien van een elektromotor én een benzinemotor.

We keken ook nog even bij de BMW X6, een coupé-uitvoering van de X5 waarmee we binnenkort gaan rijden. Of we 'm echt mooi vinden weten we nog niet, maar feit is in ieder geval dat ook deze auto binnen afzienbare tijd als hybride leverbaar is.

Ook de dieselhybride zit er aan te komen. Onder meer Mercedes heeft plannen om de schone Bluetec dieselmotor te combineren met een elektromotor. Daarmee lijkt de SUV nog beter in staat om zijn criticasters het gras voor de voeten weg te maaien als het gaat om vervuiling en verbruik.

AutDoor SUV draagt hieraan bij en levert tevens hybrides voor SUV. Te denken aan bijvoorbeeld een Ford Escape, Lexus RX400h, Toyota Highlander Hybrid, etc.

De volgende commercial geeft een goed beeld van de hedendaagse SUV.



Share/Save/Bookmark