Wat verandert er in 2008?

2007/12/13 door Bas in
Bron: www.anwb.nl

In 2008 gaat er veel veranderen op het gebied van de autobelastingen. De kabinetsplannen zijn met wat aanpassingen goedgekeurd door de Tweede Kamer. Alleen de Eerste Kamer moet nog goedkeuring geven. Dat deze toeslagen veel effect hebben op de prijsstelling van veel SUV's zal niemand verbazen.

De kenners van Autdoor SUV helpen u graag om de beste keuze te maken. Wat dacht u van een 6 persoons SUV waarbij zakelijk geheel geen BPM of CO2 toeslag betaald hoeft te worden terwijl u in een 5.3i V8 rijdt die brandstof verbruikt van ca E 0,50 per liter? Kijk snel op www.autdoor.eu voor de mogelijkheden.

Energielabels en bonus/malus in 2008
In 2008 komen er nieuwe bonus/malus bedragen, volgens onderstaande tabel. In tegenstelling tot eerdere berichten komen er geen nieuwe energielabels. Hoewel de nieuwe constanten voor de regressieformules al bekend gemaakt waren is naderhand besloten de 2007 energielabels voor één jaar te bevriezen.

Overzicht kortingen / toeslagen BPM
Energylabel A - 1.400 (Hybride - 6.400)
Energylabel B - 700 (Hybride - 3.200)
Energylabel C 0
Energylabel D + 400
Energylabel E + 800
Energylabel F + 1.200
Energylabel G + 1.600

Verder is in 2008 nieuw dat auto's met af-fabriek LPG of CNG (aardgas) een energielabel krijgen toegekend op basis van de CO2 uitstoot met gas als brandstof en niet meer met benzine als brandstof. Omdat de CO2 uitstoot op LPG of CNG lager is dan op benzine, is aannemelijk dat dit soort auto's een gunstiger label krijgt.

CO2-toeslag onzuinige auto's bij aanschaf (per 1-2-2008)
Voor "zeer onzuinige" auto's wordt een CO2 -toeslag ingevoerd (‘slurptax'). De toeslag bedraagt € 110 per gram CO2 uitstoot boven een bepaalde grens. Voor benzineauto's is de grens 232 gram per kilometer, voor dieselauto's 192 gram per kilometer. Bestelauto's en campers zijn (voorlopig) uitgezonderd van deze maatregel. Vanaf 2010 zullen de grenzen van de CO2–toeslag verder worden aangescherpt tot 222 g/km (benzine) en 184 g/km (diesel). Door de CO2–toeslag worden auto's met een hoge CO2 uitstoot vanaf 1-2-2008 fors duurder.

Bijvoorbeeld voor een Range Rover V8 benzine met een CO2 uitstoot van 376 g/km moet bij aanschaf (datum eerste toelating) na 1-2-2008 een CO2–toeslag van (376-232)x110 = 15.840 euro betaald worden.

BPM-differentiatie naar fijn stof uitstoot voor dieselpersonenauto's (per 1-4-2008)
Voor dieselpersonenauto's wordt per 1-4-2008 een BPM-differentiatie naar uitstoot van fijn stof (roetuitstoot) ingevoerd. Een dieselauto met een fijn stof uitstoot van 0 mg/km krijgt een BPM-korting van € 900. Met elke mg/km meer zal de korting met € 200 afnemen. Bij een fijn stof uitstoot van 5 mg/km slaat de korting om in een toeslag van € 100. Een ‘normale' personenauto heeft een maximale fijnstofuitstoot van 25 mg/km (limiet van de huidige euro 4 norm) waarmee de maximale toeslag op de aanschaf € 4.100 bedraagt. Er zijn echter ook twee categorieën zeer zware auto's die op basis van de Euro 4 richtlijn een uitstoot tot maximaal 40 mg/km (ledig gewicht 1.500 tot en met 2.000 kg) en 60 mg/km (ledig gewicht hoger dan 2.000 kg) mogen hebben waarmee de maximale toeslag respectievelijk € 7.100 en € 11.100 bedraagt.

Deze regeling vervangt per 1-4-2008 de huidige BPM korting van € 600 voor dieselauto's met een fijnstofuitstoot van 5 mg/km of lager (alleen te bereiken met een af-fabriek roetfilters).

Afbouw BPM (per 1-2-2008)
Als voorbereiding op de kilometerheffing begint het kabinet in 2008 met het afbouwen van de BPM. Per 1-2-2008 zal het basis BPM bedrag (dus los van de differentiatie naar energielabel, CO2 en fijn stof) met ongeveer 6,5% worden verlaagd. Voor de daaropvolgende jaren is een verdere verlaging met jaarlijks 5% aangekondigd waarmee ingezet wordt op een totale verlaging van ca. 25% in 5 jaar.

De consumentenprijs van een auto is opgebouwd uit de netto catalogusprijs, de BPM en de BTW. Een verlaging van het BPM aandeel in de consumentenprijs met ca. 6,5 % leidt tot een verlaging van de consumentenprijs met ca. 1,5%. Voorbeeld, de consumentenprijs van een gemiddelde benzineauto van 27.500 euro is opgebouwd uit de netto prijs, 17.686 euro, de BPM, 6.454 euro en de BTW, 3.360 euro. Bij een BPM verlaging van 6,5% wordt het nieuwe BPM bedrag 6.034 en de nieuwe consumentenprijs 17.686 + 6.034 + 3.360 = 27.080 euro (98,5% van 27.500).


Verhoging MRB (per 1-2-2008)
De afbouw van de BPM wordt gefinancierd door een verhoging van het rijksdeel van de MRB (de provinciale opcenten blijven in dit kader ongewijzigd) met ruim 7% (ook per 1-2-2008). Dit komt neer op een totale MRB-stijging van ongeveer 5% per 1-2-2008. De provinciale opcenten worden jaarlijks per 1 april verhoogd en dit zal ook in 2008 het geval zijn.


Halvering MRB voor zeer zuinige auto's in 2008 (per 1-4-2008)
Voor "zeer zuinige" auto's wordt per 1-4-2008 de motorrijtuigenbelasting (MRB) gehalveerd. Als zeer zuinig worden aangemerkt benzineauto's met een CO2 uitstoot van maximaal 110 gram/km en dieselauto's met een CO2 uitstoot van maximaal 95 gram/km.


Veranderingen in de bijtelling van de auto van de zaak in 2008 (per 1-1-2008)
De bijtelling voor het privé-gebruik van de auto van de zaak gaat omhoog van 22% (2007) naar 25% (per 1-1-2008). Bijtelling is verschuldigd als met de zakelijke auto meer dan 500 km privé wordt gereden. Voor "zeer zuinige" auto's van de zaak wordt de bijtelling verlaagd van 22% (2007) naar 14% (per 1-1-2008). Als zeer zuinig worden aangemerkt benzineauto's met een CO2 uitstoot van maximaal 110 gram/km en dieselauto's met een CO2 uitstoot van maximaal 95 gram/km. Grondslag voor de bijtelling is de catalogusprijs (consumentenprijs) inclusief BTW en BPM.


Verhoging accijns (per 1-7-2008)
Op 1 juli 2008 gaat de accijns op diesel 3 cent per liter omhoog en op LPG 1,5 cent per liter.


Verhoging BTW (per 1-1-2009)
In de Miljoenennota is per 1-1-2009 een verhoging van de BTW van 19,0 naar 20,0 % aangekondigd. Deze is nog niet in wetgeving vastgelegd. Met betrekking tot autokosten worden aanschaf, reparaties, onderhoud en brandstof dan duurder.


Share/Save/Bookmark