Goed begin Volvo XC90 verkopen

2014/09/11 door Bas in NIEUW, NIEUWS
Bron: www.ikwilvanmijnautoaf.nl/Volvo

Eind vorige maand is de nieuwe generatie Volvo XC90 gepresenteerd door de Zweedse autofabrikant. De SUV is in eigen huis ontwikkeld en is voorzien van de nieuwste techniek, waardoor het een groot publiek zou moeten aanspreken. En dat is gelukt als we kijken naar de verkopen tot nu toe.

Na 11 jaar nemen we afscheid van de huidige Volvo XC90. De SUV was vanaf het begin een model dat de Volvo verkopen een boost gaf. De autofabrikant moest direct na de lancering al de productie verhogen om aan de grote vraag vanuit de markt te kunnen voldoen.

De nieuwe zevenzitter komt hem aflossen en moet voor dezelfde successen zorgen. De nieuwe Volvo XC90 is niet zomaar een opvolger: het is het eerste model dat gebruik maakt van het SPA-platform. Op dit platform komen de toekomstige Volvo’s ook op te staan.

Over de XC90

De nieuwe XC90 is langer, breder en hoger dan zijn voorganger en is verkrijgbaar in twee thema’s, namelijk: Urban en Rugged. Bovendien is de nieuwe Volvo standaard uitgerust met een camera, zeven airbags en het City Safety-systeem. City Safety is de nieuwe overkoepelende naam voor alle Auto Brake-functies van Volvo. De SUV heeft twee wereldprimeurs op het gebied van veiligheidstechniek: Run off road protection en Intersection Braking op kruispunten.

Volvo zegt dat de betrouwbaarheid en kwaliteit zijn verbeterd, omdat alles nu in eigen huis is ontwikkeld. Dit zou voor meer Volvo verkopen moeten zorgen. Het bedrijf wil naar 800.000 verkochte modellen in 2020.

Doelstelling

Of deze doelstelling wordt gehaald is natuurlijk nog even afwachten, maar Volvo is in ieder geval goed begonnen met de verkopen van de XC90. De nieuwe generatie is als First Edition-versie op de markt gekomen. In totaal werden hier online 1.927 genummerde exemplaren van aangeboden. Er is voor dit aantal gekozen als verwijzing naar het jaar waarin Volvo is opgericht.

De verwachting was er al dat dit nieuwe model wel eens erg gewild zou zijn, maar dat er slechts 47 uur overheen zou gaan om alle 1.927 stuks te verkopen had niemand gedacht. Niet alle First Edition-versies zijn verkocht aan consumenten. Enkele exemplaren waren al gereserveerd voor prominente personen als profvoetballer Ibrahimovitz. Het unieke productienummer is te zien op de dorpellijst en op de achterklep komt een onderscheidende badge. Binnenkort zullen er uiteindelijk 50 First Edition-versies in ons land rondrijden.

Volgend jaar zal de nieuwe XC90 in de showrooms staan. De belangrijkste versie van de nieuwe XC90 wordt waarschijnlijk de T8 uitvoering. Deze plug-in hybride profiteert, dankzij de CO2-uitstoot van slechts 60 g/km, van 14 procent bijtelling. Naast de plug-in hybride is de XC90 leverbaar met een krachtige D5-dieselmotor, D4 twinturbo-dieselmotor en de T5 benzinemotor.


Share/Save/Bookmark