Rendement autodealer vraagt om oplossingen

2015/06/05 door Bas in NIEUW, NIEUWS
Bron: www.dealerdirect.nl

De dalende nieuwe autoverkopen heeft veel impact op autodealers. Veel dealers leiden verlies of gaan zelfs op de fles, maar ze wachten niet langer op trends die zich aandienen. Autodealers komen steeds vaker zelf met creatieve initiatieven.

Het gaat autodealers niet in de koude kleren zitten dat er steeds minder nieuwe personenauto’s worden verkocht. Minder auto’s verkopen betekent minder rendement voor dealers. Sinds 2009 nadert het gemiddeld dealerrendement langzaam de nullijn. Volgens brancheorganisatie BOVAG hebben de Nederlandse dealers 2013 afgesloten met gemiddeld 0,34 procent rendement. Een kleine plus, maar toch een stuk positiever dan de branche had verwacht. Eerder was het rendement geschat op een min van 0,3 procent.

Positief door run op auto’s

Iedereen kan zich de run op fiscaal voordelige auto’s eind vorig jaar nog wel herinneren. De autodealers ook, want mede dankzij het laatste kwartaal van 2013 is het rendement positief uitgevallen. De totale omzet steeg in deze periode met ruim 38 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Volgens analisten verklaart de omzetgroei in het laatste kwartaal de stijging van het gemiddeld rendement niet volledig. BOVAG zegt dat er door faillissementen minder verliesgevende autodealers zijn en dit heeft effect op de cijfers.

Herstel later dit jaar

Wat brengen deze cijfers de dealers in de toekomst? Exacte cijfers ontbreken nog, maar autodealers zijn alles behalve hoopvol. De verwachting is dat het eerste kwartaal, evenals het tweede kwartaal slechter zal uitvallen dan voorgaande jaren. Doordat veel bedrijven en automobilisten de aanschaf van een nieuw voertuig naar voren hebben gehaald, gaat dat ten koste van de nieuwe autoverkopen in 2014. Het herstel zal pas langzaamaan in het derde kwartaal zichtbaar zijn.

Showroom

Volgens analisten zal een structurele krimp van het aantal showrooms de enige manier zijn om het dealerrendement te verbeteren. Autodealers zullen alles op alles moeten zetten om hun hoofd boven water te kunnen houden. Zij gaan de strijd aan om het gemiddeld rendement niet onderuit te zien gaan en komen met creatieve oplossingen om kosten te besparen.

Een van de grootste kostenposten voor autodealers zijn de showrooms vol nieuwe modellen. Ze kunnen niet alle modellen uit je showroom halen, want dan wordt er geen enkele auto meer verkocht. Daar hebben enkele autodealers uit Nederland iets op gevonden: kartonnen showmodellen. Ze hoeven op deze manier niet van elk model een showmodel te plaatsen die over andere opties beschikt. Dit scheelt ruimte en – belangrijker – kosten.

Nieuwe en gebruikte auto’s

Dealers besparen ook kosten op het soort showmodel. Naast nieuwe modellen vullen autodealers steeds vaker de showroom aan met 2dehands auto’s. Daar worden ze ook toe gedwongen, aangezien er steeds minder nieuwe auto’s worden verkocht en dus ook minder gebruikte auto’s worden ingeruild. Het is nog steeds niet kostenbesparend als autodealers vervolgens tijd moeten vrijmaken om geschikte occasions op de kop te tikken.

Daarom maken steeds meer autobedrijven gebruik van online inkoopsites om snel en op eigen gewenst tijdstip auto’s in te kopen. Een van de grootste online platforms is Ikwilvanmijnautoaf.nl. Ikwilvanmijnautoaf.nl zegt ruim 5.000 RDW erkende autobedrijven aangesloten te hebben die binnen 1 dag een occasion in kunnen kopen van consumenten, ZZP-ers en het MKB.


Share/Save/Bookmark