Rijtest Infiniti FX30d

2010/06/26 door Bas in NIEUWS, RIJTEST
Bron: www.autoweek.nl/autonieuws/14463/Gereden-Infiniti-FX30d

Met de benzine V6 is een Infiniti FX ’n hartstikke fijne auto en de V8 is helemaal smakelijk, maar zo lang die varianten niet verkopen heb je er als autofabrikant maar weinig aan. Dus om de verkopen een boost te geven komt het Japanse luxemerk nu op de markt met diesels. Om te beginnen in de FX30d, waarmee we in Spanje de eerste kilometers maakten.

In de dikke neus van de Infiniti FX30d ligt een drieliter zescilinder turbodieselmotor met een flinke 238 pk en een trekkracht van maar liefst 550 Newtonmeter. Met die cijfers is de nieuwe diesel-SUV dus een regelrechte concurrent voor de Porsche Cayenne Diesel die we eerder deze week al hebben uitgeprobeerd. Die Cayenne heeft twee pk meer maar z’n koppel is precies gelijk. Vrijwel tegelijkertijd komt de ’30d’ ook te liggen in de kleinere Infiniti EX, terwijl later dit jaar ook de nieuwe M sedan met dit motorblok te krijgen is. Infiniti ontwikkelde de V6 samen met moedermerk Renault, maar de blokken die Infiniti gebruikt zijn voorzien van een andere turbo en een aangepaste cilinderkop. De machine werkt in de FX30d standaard samen met de zeventraps automatische versnellingsbak die we al kennen uit de FX37 en FX50; een soepele transmissie, al hebben we ook hier de klacht dat het terugschakelen soms wat lang duurt. Gelukkig kun je ’m zelf ook handmatig schakelen met de magnesium flippers aan het stuur.

Volgens Infiniti raast de FX30d in 8,3 seconden vanuit stilstand naar de honderd kilometer per uur, terwijl de motor genoeg zou hebben aan elf liter dieselolie per honderd kilometer. Dat is dus een stuk economischer dan de cijfers die de FX-versies met benzinemotor scoren. De CO2-uitstoot van de FX30d ligt op 238 gram per kilometer, wat door de afwezigheid van een stop/startsysteem toch nog aan de hoge kant is.

Goed geluid!
Bij een nieuwe motor wil je natuurlijk weten hoe zoiets rijdt. Wel, de eerste indruk van de motor in de nieuwe FX30d is positief; onder de 1.500 toeren geven de zes cilinders niet echt thuis, maar al bij 1.750 tpm komt de volle 550 Nm binnenstormen en raast de diesel-FX van z’n plek. Ondanks z’n flinke gewicht van 2.050 kilo voelt de FX behoorlijk rap aan en kosten inhaalacties niet overdreven veel moeite. Daarbij valt op dat Infiniti en verrassend lekker geluidje heeft meegegeven aan z’n eerste diesel aller tijden. Zo boterzacht als z’n benzinebroers klinkt de FX30d niet, maar hij nagelt ook zeker niet als een bak rammelende spijkers. Met dank aan Autoweek.nl


Share/Save/Bookmark