Rijtest Hyundai IX35

2010/04/12 door Bas in NIEUWS, RIJTEST
Bron: ww2.autoscout24.nl/test/hyundai-ix35/getest-hyundai-ix35/4319/167286

De Hyundai Tucson is een echt succesnummer bij Hyundai. Zijn stoere uiterlijk is misschien een beetje neutraal en niet al te opvallend. Bij zijn opvolger, de fonkelnieuwe ix35, is dat totaal anders: ‘De eerste indruk is alleszeggend’.


De meningen over het exterieur lopen sterk uiteen, zo bleek uit reacties tijdens onze testperiode met de Hyundai ix35. Het is de neus waar sommigen moeilijk mee kunnen leven. De ix35 is Hyundai's eerste model die is vormgegeven volgens hun nieuwe designtaal "Fluidic Sculpture". Vloeiende, organische rondingen worden afgewisseld met scherpe vouwlijnen. Het heeft wel iets weg van het Kinetic Design van Ford en de vergelijking met de Kuga is dan ook snel gemaakt. Ook bij de ix35 kreeg het front de volle laag van de ontwerpers en daardoor oogt het behoorlijk chaotisch. Van opzij is de ix35 juist behoorlijk anoniem en ook de achterzijde straalt een en al rust uit. Toch is iedereen het er over eens dat de ix35 de Tuscon helemaal doet vergeten. Iets waarmee Hyundai zelf het tevens eens is. De crossover - de Tuscon was een SUV, want hoger en smaller - is zeker een enorme stap voorwaarts. Aan alles aan het exterieur is te zien dat de ix35 op een beduidend hoger niveau opereert dan zijn voorganger. Een mooi glanzend gespoten koetswerk, diverse accenten in chroomlook voor die chique uitstraling en, best uniek, high glossy lamellen in de grille. De wielen hadden wij graag een maatje groter gezien, de 17 inch exemplaren ogen net wat te iel. Maar het geheel oogt gewoon echt goed.

Woord bij de daad
De eerlijkheid gebied ons te zeggen dat we altijd ietwat sceptisch zijn wanneer een Koreaanse fabrikant weer eens een nieuw model de hemel in prijst, maar Hyundai's woord houdt prima stand. Keurige materialen en een dito afwerking zoals men mag verwachten van een auto in deze prijsklasse. Sfeerbepalend is de zacht blauwe instrumentariumverlichting van de '3D' klokkenwinkel en aluminiumkleurige details op bijvoorbeeld het stuurwiel en rondom het centraal geplaatste display. Het apparaat daarachter behelst het audio- en optionele navigatiesysteem (standaard op de i-Catcher) en is van alle moderne noviteiten voorzien. Los van de sterke ruis tijdens het bellen is het koppelen van je GSM via Bluetooth in een handomdraai gepiept, en kort na het inpluggen van een draagbare MP3-speler komen er zonder nukken aangename klanken uit de speakers. Dankzij die erg prettige tuimelaarschakelaartjes op het stuurwiel is controle altijd dichtbij. Überhaupt is de ergonomie dik in orde en dit geldt ook voor de leefbaarheid. Achterin is de ix35 opmerkelijk ruim en dit gaat niet ten koste van het bagagecompartiment, want met 591 liter troeft hij zelfs de Nissan Qasqhai - om maar een sterke concurrent te noemen - ruimschoots af.

Fully loaded
Hyundai biedt de ix35 aan in vier uitrustingniveaus: Active, Dynamic, Style en i-Catcher. Wij reden met de op één na duurste uitvoering die een prijsverschil van € 1.300,- heeft ten opzichte van de € 30.995,- kostende 2.0 CDRi DynamicVersion (Active niet als diesel verkrijgbaar). Heb je nog ruimte over, dan zeggen wij: meteen doen! Want hetgeen je als koper terugkrijgt aan luxe overstijgt verre de gevraagde investering. De Style is namelijk rijkelijk uitgerust met verwennende toeters en bellen. Het enige waarvoor je de portefeuille nog moeten trekken is het navigatiesysteem inclusief achteruitrijcamera (€ 1.495,-), een panoramisch dak (€ 1.195,-) en vol lederen bekleding (1.195,-). That's it! Het zegt alles te zeggen over de standaard aanwezige luxe in de auto. Fully loaded dus.

Rijden
Tot zover zijn we dus erg lovend over wat de ix35 te bieden heeft, maar rijdt 't ook nog een beetje? Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat een crossover op dit onderdeel ineens door de mand valt. Maar ook dit aangaande is Hyundai een fabrikant van woorden én daden. De kleine anderhalve ton speelt de auto geen parten en dankzij de stugge vering is overhellen in bochten niet of nauwelijks aan de orde. Daarnaast is de stuurbekrachtiging heerlijk van gewicht. Vanaf een koude start schakelt de handmatige 6-bak ietwat hakerig, maar eenmaal op bedrijftemperatuur laat de transmissie zich soepel bedienen. De ix35 profiteert van vers van de tekentafel afkomstige motoren. Wij reden met de 2WD tweeliter CRDi en dat is een motor uit duizenden. Met 136 pk en 320 Nm is er voldoende kracht om vlot te kunnen rijden, maar de werkelijke reden waarom dit één van de fijnste viercilinder diesels is waar we ooit mee reden is zijn atletische karakter. Onder de 1.400 tpm - waar de meeste diesels tegen beginnen te stribbelen en vragen om een lagere versnelling - trekt de CRDi moeiteloos weg. Hierdoor is schakellui rijden opvallend goed mogelijk. Aan windgeruis ontkom je simpelweg niet bij dit soort auto´s. De overige geluiden die er zijn zijn afkomstig van onderen (onderstel) en vanuit het motorcompartiment. Het te allen tijde hoorbare nagelen betreft ook meteen het enige kritiekpuntje op de CRDi. Het dieselverbruik bedroeg tijdens onze testperiode 6,4 l/100 km.

Toppertje
Op verschillende automarkten krijgt Hyundai steeds meer aanzien en met de ix35 zal dit ongetwijfeld toenemen. Smaak buiten beschouwing gelaten kent de crossover eigenlijk maar weinig niet te incasseren kritiekpunten. De ix35 is een degelijk gebouwde auto gebruikmakend van moderne materialen en biedt naast een prettige binnenruimte prima rij-eigenschappen. De dealers vragen € 23.995,- voor de voordeligste benzinevariant (163 pk sterke 2.0i CVVT) en dieselen kan vanaf net geen 31 mille. Scherpe prijzen. Kortom, de Hyundai ix35 een toppertje in wording en zal statistisch gezien het succes van de Tucson makkelijk kunnen evenaren.


Share/Save/Bookmark