Nationale Sloopregeling, top of flop?

2009/09/03 door Bas in NIEUWS, auto verkopen
Bron: www.nationalesloopregeling.com

ENSCHEDE - De sloopregeling is een van de instrumenten om de motor van de economie weer aan de gang te krijgen. Deze regeling werkt met wisselend succes. Een blik op de werking van het systeem in Duitsland, Nederland en de Verenigde Staten.

Auto verkopen Duitsland

Bij onze oosterburen is de sloopregeling groot succes. Er werden meer dan 2,4 miljoen auto’s verkocht in de eerste 7 maanden van dit jaar, 27 procent meer dan in dezelfde periode in 2008. Dat meldde de Duitse brancheorganisatie VDA recentelijk. De groei is vooral te danken aan de slooppremie. Duitsers krijgen E 2.500 premie bij inlevering van een oude auto.

Nationale Sloopregeling in Verenigde Staten
Ook in de VS is de sloopregeling een groot succes. De sloopregeling heeft de autoverkopen een korte maar hevige impuls gegeven. Amerikanen kunnen tot 4.500 dollar terugkrijgen als ze hun oude auto inruilen voor een nieuwe, zuinige exemplaar. De oorspronkelijk beschikbaar gestelde 1 miljard dollar was binnen 1 week op.

Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden stemde recent in met het uittrekken van 2 miljard dollar extra voor de regeling. De Senaat moet nog stemmen over de verhoging van het budget.

Beperkt effect autoverkopen in Nederland
Het effect van de sloopregeling op de verkoop van auto’s in Nederland is beperkt. Sinds januari zijn er volgens de RAI en Bovag ruim 250.000 nieuwe personenauto’s geregistreerd, een daling van 25 procent ten opzichte van de eerste 7 maanden in 2008. Er zijn ongeveer 6.000 nieuwe auto’s verkocht met toepassing van de sloopregeling, die vooral voor de gebruikte automarkt is bedoeld.

In Nederland krijgen de autokopers 1.000 euro slooppremie. Naast de 6.000 kopers van een nieuwe auto zijn er 18.000 occasions aangeschaft met de regeling. Er is nu E 23,5 van de E 85 miljoen gebruikt die apart was gezet voor de Nationale Sloopregeling. Op 1 miljoen gebruikte auto transacties per jaar in Nederland is dat dus zeer beperkt.

nationalesloopregeling.com
Er zijn ook geluiden tegen de Nationale Sloopregeling. Die benadrukken vooral dat door de regeling minder oude auto’s op de weg gehouden worden, deze auto’s hebben dus ook geen onderhoud en reparaties meer nodig. Dit gaat weer ten kosten van de werkgelegenheid in de garages.

Ook geeft deze groep aan dat 25% van de CO2 gaat zitten in de productie van de auto en dat vervroegd van de weg af halen dus maar een heel beperkt effect heeft op het milieu. Hun motto is ‘Niet slopen maar auto verkopen’ en is een initiatief van o.a. de website ikwilvanmijnautoaf.nl .


Share/Save/Bookmark