Lexus RX 450h Full Hybrid

2009/05/19 door Bas in HYBRIDE
Bron: www.autoblog.nl

De totaal nieuwe Lexus RX 450h Full Hybrid is de eerste en enige auto in z’n segment met energielabel A en kent daarbij een extreem lage CO2-uitstoot van slechts 148 g/km.

Al sinds 2005 is Lexus als enige autofabrikant op de markt met Full Hybrid automobielen in het hogere segment. De verbeterde Lexus Hybrid Drive technologie zorgt in de RX 450h Full Hybrid voor 10% meer vermogen (220 kW/299 pk) en 23% minder brandstofverbruik (6,3 l/100 km gecombineerd). De wegligging is door onder meer de nieuwe double wishbone achterwielophanging dynamischer geworden. De nieuwe hybride kan worden uitgerust met elektronisch geregelde luchtvering of een actief stabilisatorsysteem (Active Stabiliser System) dat de dynamische eigenschappen op een nog hoger plan tilt.

De Full Hybride Crossover is toonaangevend op het gebied van passieve en actieve veiligheid. De RX 450h Full Hybrid heeft niet alleen standaard 10 airbags, ook zijn zaken als het uiterst geavanceerde Vehicle Dynamics Integrated Management-systeem aan boord wat op geïntegreerde wijze talloze geavanceerde veiligheidssystemen optimaal met elkaar laat samenwerken. Leverbaar is ook het Pre-Crash Safety System. De cockpit is voorzien van een head-up-display en Remote Touch, een wereldpremière van een innovatieve multifunctionele afstandsbediening. Het comfortniveau alsook de stilte in het interieur zijn ook bij deze Lexus ongeëvenaard. En het design is een heldere evolutie van Lexus’ L-finesse-designfilosofie.

De enige SUV met A-label, de Lexus RX 450h Full Hybrid, is vanaf juni in Nederland te koop. De hybride Lexus heeft niet alleen het groenste energielabel, het is ook een luxueuze, sportief rijdende full-size Crossover met alle denkbare veiligheidsvoorzieningen én een zescilinder benzinemotor. Zijn opvallend geringe brandstofverbruik en lage uitstoot vergen geen enkele concessie met betrekking tot de premiumkwaliteiten die Lexus kenmerken.

De vernieuwde aandrijflijn (zescilinder benzinemotor plus twee elektromotoren) levert een totaalvermogen van 220 kW (299 pk). Dat is 10% meer dan in de

RX 400h Full Hybrid, terwijl het gecombineerde verbruik 23% lager ligt met

6,3 l/100 km. Het verbruik en de uitstoot zijn vergelijkbaar met die van modellen in het C-segment (compacte auto’s).

De RX 450h Full Hybrid is de derde RX-generatie en is het logische vervolg op de tien jaar hybride-expertise van Lexus. Opnieuw zet de fabrikant een grote stap in het terugbrengen van het brandstofverbruik van auto’s in het topsegment.

Tweede generatie Lexus Hybrid Drive

De RX 450h Full Hybrid is voorzien van de tweede generatie Lexus Hybrid Drive. De kern daarvan bestaat uit drie motoren, een continu variabele transmissie, een accupakket en een centrale regeleenheid.

De zescilinder benzinemotor (3,5 liter) levert 183 kW (249 pk) en 317 Nm koppel. Deze motor drijft de voorwielen aan samen met een 123 kW (167 pk) sterke elektromotor (335 Nm koppel). De elektromotor is samen met het differentieel, de reductieoverbrenging en de generator ondergebracht in één lichtgewicht transmissiehuis ter grootte van een gewone versnellingsbak. De elektronisch gestuurde transmissie, die desgewenst ook ‘sequentieel’ bedienbaar is, brengt het vermogen over op de voorwielen.

Voor de achterwielen is separaat een 50 kW (68 pk) sterke elektromotor beschikbaar met een koppel van 139 Nm. Beide elektromotoren laden de accu bij tijdens het afremmen.

De Power Control Unit (PCU) bestuurt de aandrijflijn en bepaalt continu wat de beste aandrijfcombinatie is. De regeleenheid slaat een brug tussen topprestaties op het niveau van de premiumklasse, vierwielaandrijving en een zeer gunstig verbruik plus lage uitstoot. De PCU werkt nauw samen met het Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM). Het VDIM integreert het antiblokkeersysteem (ABS), het Vehicle Stability Control-systeem (VSC) en de functies van het Electronically Controlled Braking (ECB) met het Electric Power Steering-systeem (EPS), de elektrische stuurbekrachtiging, het ABS, de elektronische stabilisatie en de remassistent.

Full Hybrid: volledig elektrisch rijden

De aandrijftechniek is Full Hybrid, wat wil zeggen dat de Lexus volledig elektrisch, met aandrijving van alle motoren tegelijk én alleen door de benzinemotor aangedreven kan rijden. Dat maakt de auto spaarzaam op lage snelheden en bij het versnellen, terwijl tijdens stevig accelereren veel trekkracht beschikbaar is dankzij de elektrische ondersteuning.

Om het verbruik te optimaliseren telt de aandrijflijn drie nieuwe rijprogramma’s. Het ECO-programma dempt elektronisch abrupte bewegingen van het gaspedaal en zorgt voor een economischer gebruik van het aircosysteem tijdens de acceleratie. Het EV-programma werkt automatisch: tot een snelheid van circa

40 km/u rijdt de RX 450h Full Hybrid, bijvoorbeeld in woonwijken en in de stad, elektrisch indien de accu voldoende elektriciteit kan leveren. Het SNOW-programma zorgt voor extra stabiliteit op gladde ondergrond door het koppel te verlagen en de achterwielaandrijving in te schakelen als de voorwielen grip verliezen.

Rijdynamiek als basis

De Lexus RX 450h Full Hybrid heeft een 20 mm langere wielbasis dan zijn voorganger en de spoorbreedte is zelfs met 70 mm toegenomen. Ten opzichte van de RX 400h Hybrid is de motor lager geplaatst, waardoor het zwaartepunt dichter bij het wegdek ligt. Deze veranderingen vormen een solide basis voor stabiele rijeigenschappen en een plezierige dynamiek.

De Lexus ingenieurs ontwikkelden een compleet nieuwe double wishbone achterwielophanging met brede draagarmen. De voorwielophanging heeft een gewijzigde geometrie, nieuwe schokdempers, gewijzigde veren en een stabilisatorstang.

Luchtvering voor optimaal comfort en superieure wegligging

Optioneel is de RX 450h Full Hybrid uit te rusten met elektronisch geregelde luchtvering. De vering houdt de auto horizontaal en regelt de wagenhoogte. Voor het beladen van de auto biedt het systeem de optie om de achterzijde van de carrosserie 30 mm te laten zakken. De elektronisch geregelde luchtvering treedt bovendien automatisch in werking op hogere snelheden. Die verlaging zorgt voor meer stabiliteit en een lager verbruik.

Active Stabiliser System; een unicum

Als eerste Crossover ter wereld kan de RX 450h Full Hybrid uitgerust worden met een Active Stabiliser System. Elektromotoren bij de stabilisatorstangen voor en achter houden de carrosserie horizontaal - tegen de G-krachten in die optreden tijdens het nemen van bochten.

De elektrisch bekrachtigde besturing (EPS) heeft een directe overbrenging en kenmerkt zich door een goed stuurgevoel zonder trillingen van banden of aandrijflijn.


Share/Save/Bookmark