Auto verkopen

2015/06/04 door Bas in NIEUWS, auto verkopen

De manier waarop auto's worden verkocht laat de laatste jaren enkele opvallende koerswijzigingen zien. Tot een jaar of zeven - acht geleden werd de markt gedomineerd door de klassieke autobedrijven. Als iemand een andere auto zocht ging die in het plaatselijke suffertje, het AutoTrader magazine en de zaterdag editie van de Telegraaf zijn nieuwe auto opzoeken. Daarnaast werden er enkele plaatselijke gebruikte autohandelaren en dorpsgarages bezocht om tot een keuze te komen.

Auto verkopen
Door de opkomst van internet en dan met name sites zoals de Europese autosites zoals www.autoscout24.nl, www.ikwilvanmijnautoaf.nl, en bijvoorbeeld www.Marktplaats.nl is deze markt een stuk transparanter geworden en enorm veranderd. Ook de traditionele gebruikte auto shows die enkele jaren geleden nog erg succesvol waren verdwijnen langzaam aan van de markt. Wat is er precies veranderd en hoe heeft het zich zo kunnen ontwikkelen?

Auto verkopers
De klassieke kleine autodealers, die in het bezit waren van de ondernemende babyboomers, zijn langzaam aan het verdwijnen. De behoefte aan kapitaal, ruimte en personeel heeft ervoor gezorgd dat ze langzaam aan hun deuren moesten sluiten. De banken houden de vinger op de “kapitaal”-knip, de vierkante meter prijzen zijn enorm gestegen en de loonkosten die uit de pan zijn gestegen hebben geleid tot een ware kaalslag. Alleen door het efficiënt beheren van meerdere vestigingen en een vergaande centralisatie van zoveel mogelijk zaken kan zorgen voor een winstgevende activiteit. Dit zorgt echter niet automatisch voor goed renderende autobedrijven, ook de grote jongens zien bedrijven tussen zich wegvallen in deze moeilijke tijden.

Auto verkoop behoeftes consument
De transparantie is doorgedrongen tot het verlanglijstje van de consument. Hoe is die behoefte ontstaan? Doordat het kan. Internet heeft ervoor gezorgd dat iedereen met een paar drukken op de knop toegang heeft tot een overload aan informatie. Gewapend met deze informatie betreedt de consument nu het autobranche slagveld. Het geheime wapen is de “vergelijking” geworden. Door goed te vergelijken kan de consument een keuze maken.

Vergelijken bij auto verkopen
Wat kun je nu al zoal vergelijken? Op www.autoscout24.nl kun je eenvoudig alle prijzen in Europa vergelijken, met behulp van een BPM calculator (www.autoweek.nl/bpmcalculator.php) kun je precies uitrekenen wat er nog aan kosten bijkomt om hem op Nederland’s kenteken te kunnen krijgen. Op www.marktplaats.nl kun je zien voor welke bedragen de Nederlandse verkopers bereid zijn hun auto te verkopen. Tot slot kun je op een auto inkoop site zoals www.ikwilvanmijnautoaf.nl eenvoudig je eigen auto verkopen. Professionele autoinkopers doen vrijblijvend een bieding op je auto waarna je die auto verkoop waarde kunt vergelijken met de inruil bieding van je eigen dealer. Op deze manier kun je een enorme korting bedingen omdat je niets in te ruilen hebt.

Hoe moet je nu een auto kopen?
Als je in de huidige markt een auto wilt kopen moet je vooral veel vergelijken. Vraag via internet diverse offertes op, vergelijk de prijzen met het buitenland en vergelijk de inruilprijzen. Op die manier weet je zeker dat je de beste deal doet als je een auto wilt kopen, inruilen of verkopen.


Share/Save/Bookmark